Aanbetaling bij restaurantreservering goed idee

gereserveerd.jpg

Polluitslag.

Restaurants hebben veel last van mensen die reserveren maar niet komen opdagen. Een aanbetaling bij het maken van een restaurantreservering zou dat probleem kunnen voorkomen. Het merendeel van de pollrespondenten (58%) vindt dat een goed idee.

Ze worden ‘no-shows’ genoemd: mensen die reserveren bij een restaurant maar niet komen opdagen. Het is een veelvoorkomend probleem van restauranteigenaren. Gevolg: steeds meer restaurants vragen om een aanbetaling. 58 procent van de ruim 1000 deelnemers vindt het een goed idee, tegenover 38 procent die daar niets in ziet. De overige 4 procent van de respondenten heeft er geen specifieke mening over.

Aanbetalingssysteem

Restaurant Taiko is een van de eerste restaurants in Nederland met een aanbetalingssyteem: de klant reserveert online en doet een aanbetaling van 50 euro: ‘We zijn hiermee begonnen tijdens valentijnsweekend en het is goed bevallen. Binnenkort gaan we dit systeem invoeren tijdens alle weekenden’, zegt een medewerker van het restaurant. Wanneer de gast zich aan de reservering houdt, wordt de aanbetaling teruggestort op de rekening.

Is zo’n aanbetalingssysteem echt nodig of kunnen ‘no-shows’ worden gezien als onderdeel van het ondernemersrisico? De medewerker van Taiko: ‘Het gebeurt te vaak dat iemand niet komt opdagen; zeker wel een aantal keer per week. We houden de gereserveerde tafel vrij waardoor we veel inkomsten mislopen.’ Volgens onderzoek van Misset Horeca kosten wegblijvers een toprestaurant gemiddeld 10.000 euro per jaar.

Voedselverspilling

Behalve dat het wegblijven bij een reservering veel geld kost, leidt het ook tot voedselverspilling. Volgens Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland wordt de voedselvoorraad afgestemd op het aantal verwachte gasten: ‘Veel koks starten overdag al met de voorbereidingen voor maaltijden op basis van het aantal reserveringen voor die avond.’

Volgens de medewerker van Taiko hebben de wegblijvers geen invloed op de voedselvoorraad: ‘We gaan er in een weekend altijd van uit dat we vol zitten, dus de inkoop wordt niet aangepast op het aantal reserveringen. Het nieuwe reserveringssysteem gaat puur om het bestrijden van omzetverlies.’

Geen eten, toch betalen

En de uiterste optie? Wat veel mensen niet weten is dat een restaurateur volgens de Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH) de reserveringswaarde in rekening mag brengen bij de wegblijver. Bij een toprestaurant kan zo’n bedrag flink oplopen. Veel restaurateurs vinden dat toch iets te ver gaan. De medewerker van Taiko: ‘We zouden nooit de misgelopen omzet in rekening brengen; daar schrik je mensen mee af.‘

Nieuwe poll

Wil jij ook meedoen aan de polls? En aan de enquêtes van het Radar Testpanel? Schrijf je dan (gratis) in als Testpanellid, via deze vragenlijst. Wie al lid is van het Testpanel, vindt de nieuwe poll op de persoonlijke pagina.

Bron: Metro / Misset Horeca / DuurzaamBedrijfsleven / Uniforme Voorwaarden Horeca