background branding

7.000 achtergebleven koffers na staking KLM: hoelang gaat het nog duren? En waar heb je recht op?

04052021 bagage KLM.jpg

Door de recente staking van het KLM-personeel op Schiphol en de drukte wegens de meivakantie, zitten veel reizigers zonder bagage. Maar wat als je nu al dágen geen koffer hebt tijdens je vakantie? Hoelang gaat het nog duren? En waar heb je recht op?

Radar kreeg meerdere klachten binnen. 'Los van alle regelstress en ongemak is er vanaf het begin geen informatie vanuit KLM. Er is geen enkel telefoonnummer bereikbaar en ook niets per mail', aldus een bezorgde reiziger.

'Grootste uitdaging'

Een woordvoerder van KLM meldt desgevraagd: 'De meivakantie heeft voor een deel van onze klanten een uitermate vervelende wending genomen door de enorme drukte op Schiphol. Dit spijt ons enorm. Het nasturen van achtergebleven bagage blijft nog steeds onze grootste uitdaging.'

7.000 koffers

Veel reizigers zitten hierdoor nog steeds zonder koffer. KLM laat weten dat er nog elke dag vliegtuigen vertrekken om bagage na te sturen naar passagiers. 'Dat blijft een doorlopend proces waar we uiteraard heel hard aan blijven werken. Inmiddels is van de ruim 7.000 achtergebleven stuks bagage 90 procent door ons verwerkt. Dat betekent helaas niet dat die koffers ook allemaal al weer terug zijn bij hun eigenaar. Nogmaals, we doen er alles aan om de achterstand zo snel mogelijk in te lopen.'

De luchtvaartmaatschappij erkent dat het bedrijf door de 'enorme toestroom aan vragen minder goed bereikbaar is dan dat passagiers van hen mogen verwachten'.

Wat kun je het beste doen?

Als je bagage vertraagd of vermist is, kun je dit formulier invullen. Je kunt hier ook de status van je vermiste bagage checken. Daarnaast heb je in bepaalde gevallen recht op een vergoeding. Je kunt hier aanspraak op maken als je op je bestemming bijvoorbeeld extra spullen moet kopen, zoals kleding en toiletartikelen, omdat je ruimbagage is vertraagd. Je dient dit dan wel te melden binnen 21 dagen vanaf de dag dat je bagage bij jou is afgeleverd. Bewaar de kassabonnen van de gekochte artikelen. 'Het is van groot belang dat dit conform de daarvoor geldende procedure gebeurt, juist om niet nog meer vertraging in de afhandeling op te lopen', aldus de woordvoerder.

Je kunt hier meer lezen over de compensatieprocedure bij vertraagde of vermiste bagage en hier kun je vinden wat je rechten zijn als je bagage vermist, vertraagd of beschadigd is

Aanleiding staking

De actie vond plaats op zaterdag 23 april. Het betrof een 'wilde staking' (niet georganiseerd door een vakbond) van medewerkers op de platformen die onder andere verantwoordelijk zijn voor het laden en lossen van bagage. Reizigers werden door de chaos gevraagd niet meer naar Schiphol te komen.

Aanleiding voor de staking is volgens vakbond FNV de aankondiging van KLM dat een deel van de werkzaamheden van het personeel uitbesteed zal worden aan Viggo, een onafhankelijk afhandelingsbedrijf. Dit vanwege personeelstekorten.