In de uitzending van Dokters van Morgen van 10 oktober laten we zien hoe de inwoners van het dorp Leende samen aan de slag gingen om af te vallen. Zij deden dit door een speciaal samengesteld 'Leende-dieet', waarbij zij de koolhydraten lieten staan en vooral veel gezonde vetten aten.

Alle koolhydraten die je eet worden in je darmen afgebroken tot suiker. Deze suikers worden opgenomen in het bloed, waardoor de suikerspiegel in het bloed hoger wordt. Dit zorgt vervolgens weer voor meer productie van het hormoon insuline. En insuline is het hormoon wat suikers kan afbreken… en opslaat als vet.

Nadat je veel koolhydraten hebt gegeten, stijgt dus ook je insulineproductie. Op dat moment stopt de verbranding van vet en slaat je lichaam de overtollige energie op in de vetcellen. Na een paar uur kan dit leiden tot een tekort aan suiker in het bloed en dat zorgt weer voor een gevoel van honger en verlangen naar iets zoets. Het is vaak lastig om niet toe te geven aan deze 'lekkere trek'. En dan start het proces weer van voor af aan; een vicieuze eetcirkel die ervoor zorgt dat we langzaam dikker worden.

Bekijk hier het dieet

Stabielere glucosespiegel

Een lage inname van koolhydraten zorgt voor een lagere en stabielere glucosespiegel in het bloed wat ook voorkomt dat er (te)veel insuline wordt aangemaakt. Het gunstige is dat nu je vetreserves aangesproken worden en het verhoogt de vetverbranding. Dit geeft meestal vetverlies, vooral rond de buik.

'Gezond, gevarieerd en volwaardig eetpatroon'

Het dieet dat de inwoners van Leende volgen, zoals te zien in de uitzending, kan een goede manier zijn om een gezond gewicht te bereiken. Uiteindelijk gaat het er echter om dat de gezondheidswinst die dit oplevert vast wordt gehouden met een gezond, gevarieerd en volwaardig eetpatroon. Mocht je dit dieet willen volgen overleg dan met een diëtist over de juiste aanpak.

Praat mee op ons forum

Reactie Voedingscentrum

Het Voedingscentrum heeft gereageerd op het 'Leende-dieet': 'Vrijwel alle afvaldiëten kunnen op korte termijn leiden tot gewichtsverlies en in een aantal gevallen ook verbetering van bijv. bloeddruk of het glucosegehalte in het bloed, al dan niet als gevolg van het gewichtsverlies op zichzelf. Aan veel afvaldiëten kleven echter ook nadelen. En het langdurig volgen ervan kan leiden tot tekorten van bepaalde voedingsstoffen door het weglaten van hele productgroepen zoals graanproducten als de samenstelling van het dieet niet zorgvuldig is samengesteld. Uit de berekeningen die wij hebben gedaan om tot een volwaardig voedingspatroon met een lage hoeveelheid koolhydraten te komen bleek het vrijwel onmogelijk te zijn om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid ijzer en jodium binnen te krijgen.
 
Op lange termijn is het daarom wenselijk om dit gewichtsverlies vast te houden met een gezond, gevarieerd en volwaardig eetpatroon.
 
Veel mensen houden een afvaldieet vaak niet lang vol. Bovendien is gewichtsverlies meestal niet blijvend. Daarnaast kan een afvaldieet met een zeer lage energie-inname zorgen voor te veel gewichtsverlies in korte tijd. Hierdoor verdwijnt naast vetmassa ook overmatig veel spiermassa.
 
Sommige van LCHF diëten zijn relatief rijk aan eiwitten. In een aantal diëten zijn deze voornamelijk afkomstig van dierlijke producten waaronder rood en bewerkt vlees. De Gezondheidsraad heeft in haar rapport Richtlijnen Goede Voeding 2015 geconcludeerd dat er een verband is tussen de consumptie van rood vlees en  bewerkt vlees en een hoger risico op beroerte, diabetes, darmkanker en longkanker. Daarnaast brengt het consumeren van veel verzadigd vet zoals in boter en vlees in plaats van onverzadigd vet een groter risico op coronaire hartziekten en een hogere belasting van het milieu met zich mee.
 
Wij vertalen de wetenschappelijke stand van zaken rondom voeding naar praktische adviezen en bieden informatie over gezond, veilig en duurzaam eten geïntegreerd aan. De adviezen van de Gezondheidsraad en de systematisch analyse die zij maken van alle wetenschappelijke publicaties tot dit moment, zijn leidend voor de advisering van het Voedingscentrum.
 
Onze adviezen zijn primair bedoeld ter preventie van chronische ziekten, maar ook voor mensen met een chronische ziekte kan eten volgens de Schijf van Vijf een goede basis zijn en het risico op andere aandoeningen verkleinen. Per chronische ziekte geven wij waar nodig specifiekere of aangepaste adviezen waar dat voor individuen zinvol kan zijn. In het geval van bijv. iemand met diabetes kan dat de hoeveelheid koolhydraten zijn. Wij wijzen er dan altijd op dat een individu het best zijn of haar voedingspatroon aanpast in overleg met diëtist, arts of verpleegkundige die zich heeft op de individuele situatie van deze persoon.'