Hersenen van 50-plussers gaan erop vooruit als er een aantal keer per week licht wordt bewogen. Onderzoekers van de University of Canberra beweren dat geheugen en denkvaardigheid verbeteren bij het regelmatig trainen van het hart en de spieren.

De onderzoekers, die 39 bestaande studies analyseerden, kwamen ook tot de conclusie dat fysieke inspanningen een positief effect hebben op mensen wiens cognitieve vaardigheden achteruit gegaan zijn. Aerobic oefeningen helpen om cognitieve vaardigheden als denken, leren, lezen en beredeneren te verbeteren. Spieren trainen heeft een positief effect op het geheugen en plannen en organiseren.

Beweeg je moeilijk? Probeer tai chi!

Onderzoeker Joe Northey vertelt dat cognitieve functies zelfs bij een of twee keer in de week sporten verbeteren, maar dat de kans op verbetering vergroot wordt als er meer gesport wordt. De onderzoekers begrijpen dat niet iedereen in staat is om aan lichamelijke beweging te doen. Voor die mensen raden zij de Chinese kunst tai chi aan. Tai chai is een manier van bewegen waarbij de hartslag rustig blijft en geen kans is op overbelaste spieren en gewrichten.

Bewegingsadvies: minimaal een half uur per dag

Voor Nederlanders van boven de 55 jaar geldt een bewegingsadvies van minimaal een half uur per dag, vijf dagen in de week. Nog beter is om élke dag van de week minimaal een half uur te bewegen. Ook wordt aangeraden om minimaal twee keer in de week aan krachttraining te doen.

Bron: Nu.nl