Veel Nederlanders brengen te veel tijd in het donker door. Ze worden niet vaak genoeg blootgesteld aan daglicht en binnenshuis is het licht niet sterk genoeg, voornamelijk met het oog op aankomende winterperiode. Dit gebrek aan voldoende licht heeft volgens deskundigen invloed op het humeur, de slaap en de algehele gezondheid. Zij vinden daarom dat er meer aandacht moet komen voor het gezondheidseffect van licht, schrijft RTL Nieuws.

Licht is een essentieel onderdeel van je biologische klok: neem je door de dag heen meer daglicht, dan slaap je beter in de avond, volgens chronobiologe Marijke Gordijn van slaapkenniscentrum [email protected] 'Er zijn directe verbindingen tussen je ogen en het hersengebied dat je stemming regelt. Onvoldoende licht beïnvloedt je stemming negatief en kan zelfs tot depressies leiden.'

Lees: Winterdip of winterdepressie: hoe voorkom je het en wat kun je ertegen doen?

Tips voor meer licht

Praktische adviezen om meer in het daglicht te zijn, waarmee de kans op een winterdip afneemt, zijn volgens Gordijn in de ochtend een halfuurtje naar buiten gaan, met de lunch naar buiten gaan en zo dicht mogelijk bij het raam werken. Thuis kun je de verlichting sterker maken en niet elke avond binnen voor de televisie gaan hangen, beter kun je activiteiten buitenshuis doen. Heb je wat meer te besteden, ga dan in de winter een paar dagen naar een zonnige bestemming. Zorg in ieder geval dat je voldoende slaap krijgt.

Kwaliteit van je nachtrust

Het gaat volgens Gordijn niet om de duur van je nachtrust, maar om de kwaliteit van de slaap. 'Hoe snel je in slaap valt, hoe vaak je tijdens de nacht wakker wordt en hoe diep je slaapt: de kwaliteit van je slaap heeft een enorm effect op je lichaam', zegt ze tegen RTL Nieuws. Slecht slapen verandert onder andere je hormoonhuishouding, waardoor de kans op obesitas toeneemt, volgens de biologe. 

Computerscherm

De meeteenheid voor lichtsterkte wordt 'lux' genoemd. 1000 lux zou gelijk staan aan een bewolkte dag, direct zonlicht overdag is ruim 100.000 lux. Je computer op kantoor zou ingesteld moeten zijn op 500 lux, staat in de Arbowet, maar volgens Gordijn is dit veel te weinig. 'We moeten richting een lichtsterkte van 1000 lux op het oog om profijt te hebben van licht', zegt ze tegen RTL Nieuws. 'We weten ook dat de werknemers van kantoren waar met kunstlicht daglicht wordt nagebootst, beter slapen.'

Schijf van Vijf

Kortom: er is meer aandacht nodig voor licht, stelt Gordijn: 'Je moet of het daglicht beter naar binnen brengen, of de verlichting naar een hogere intensiteit brengen.' Hiervoor zijn tegenwoordig speciale lampen verkrijgbaar, zoals het lichtsysteem van het Eindhovense bedrijf Sparckel. Volgens directeur Maarten Voorhuis zou licht toegevoegd moeten worden aan de Schijf van Vijf: 'We weten niet hoe goed we ons eigenlijk kunnen voelen', zegt hij tegen RTL Nieuws. Zijn lichtsysteem is biodynamisch: 'dat betekent dat het licht zich aanpast aan het moment van de dag,' licht hij toe. In de ochtend zit er meer blauw in het licht, in de avond meer rood. Hierdoor zou je beter slapen. 

Lees: Moe en ongelukkig door minder daglicht - wat kun je doen?

Informatie voor het publiek

Jan Denneman, voormalig medewerker van Philips Lightning, richtte een non-profitstichting op om meer aandacht te vragen voor het belang van daglicht. 'In de Good Light Group zitten wetenschappers, chronobiologen, architecten en bedrijven', aldus Denneman tegen RTL Nieuws. 'Er zijn ongeveer 1000 deskundigen op het gebied van licht en gezondheid in de wereld. Er wordt onderling veel over gesproken op congressen, maar het wordt nu tijd dat deze informatie ook naar het grote publiek gaat.'

Bron: RTL Nieuws