Je immuunsysteem wordt verstoord als je te weinig slaap hebt. Zelfs een uur minder slapen per nacht vergroot de kans op ziek worden, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Twee weken lang werden elf eeneiige tweelingen gevolgd. De een maakte een nacht van 7 uur, de ander moest het doen met zes slaapuren. Bij degene die zes uur per nacht sliep, was het immuunsysteem minder actief en werden er minder eiwitten aangemaakt. Daarmee werd de kans om ziek te worden vergroot.

Gevolgen

Je immuunsysteem heeft gewoon goede slaap nodig beweert slaapexpert Hans Hamburger tegen RTL Nieuws. 'Je kunt allerlei gezondheidsklachten krijgen als je te weinig slaapt. Eerder onderzoek heeft ook aangetoond dat er bij weinig slaap in het immuunsysteem ontstekingseiwitten worden gevormd. Dat verklaart waarom je ook pijn in je lichaam kunt voelen, zoals spier- of hoofdpijn.' Het is ook mogelijk dat je chronische gezondheidsklachten krijgt, zoals suikerziekte type 2. Volgens Hamburger komt dat doordat immuuneiwitten de werking van insuline blokkeren.

Slaapuren per leeftijd

Het verschilt per leeftijd hoeveel uren slaap je per nacht nodig hebt. Hamburger: 'Veel ouders weten niet dat kinderen in de basisschoolleeftijd 10 tot 12 uur slaap nodig hebben. Op de middelbare school is dat 9 tot 11 uur. Pas na je 25ste wordt dat 7 tot 8 uur, maar dat is afhankelijk van je levensstijl en wat voor type mens je bent.'

Slaap inhalen

In het weekend de slaap inhalen die je in de afgelopen week hebt gemist is geen oplossing volgens Hamburger. 'Een uur slaaptekort kun je de volgende dag inhalen door anderhalf uur eerder naar bed te gaan. Maar als je elke dag te laat naar bed gaat en je wilt dat in het weekend inhalen, zet dat geen zoden aan de dijk.'

Bron: RTL Nieuws