Op bestelzuilen van McDonald's die door een touchscreen worden bediend, is de poepbacterie E.coli aangetroffen. Uit een Brits onderzoek bleek elke zuil besmet met de bacterie. Ook werden op één scherm stafylokokken ontdekt: de zogenaamde ‘ziekenhuisbacterie’ die infecties kan triggeren.

Voor het onderzoek bezocht het Britse Metro acht vestigingen met bestelschermen en bij elke zuil werd een monster genomen. Het was in alle gevallen raak. Microbioloog Paul Matawele spreekt zich in Metro uit over de uitslag van de test: 'We zijn allemaal verbaasd over het grote aantal aangetroffen ontlastingsbacteriën. Deze bacteriën veroorzaken heftige infecties.'

'Ontdekking stafylokokken is verontrustend'

Op een van de schermen werden stafylokokken ontdekt. Die bacterie kan het Toxic Shock Syndrome (TSS) of een bloedvergiftiging veroorzaken. 'Deze ontdekking is verontrustend omdat de bacterie erg besmettelijk is.' Ook is het zorgwekkend dat de bacterie resistent begint te worden tegen antibiotica. 

Volgens een woordvoerder van McDonald’s worden de Nederlandse schermen dagelijks schoongemaakt. Ook zouden alle vestigingen vier keer per jaar een onaangekondigde controle krijgen. 

Bron: AD