Marathons lopen en ondertussen honderd kilo wegen. De Amerikaanse Mirna Valerio bewijst dat het mogelijk is. Ze zegt zich niets aan te trekken van de mening van anderen. Mirna (39 jaar), die zegt blij en trots te zijn op haar lichaam, is een rolmodel voor vrouwen met een maatje meer die graag willen bewegen.

Zie je Mirna lopen, dan zie je een 'fat girl running', zoals haar blog heet. Daar plaatst ze sportselfies en verhalen over hardlopen. Mirna: 'Ik vind het verbazingwekkend dat mensen zich zo ongemakkelijk voelen over hun lichaam dat ze zich niet in het openbaar durven tonen. Ik ben blij dat ik een rolmodel kan zijn voor die mensen die zich normaal gesproken zouden schamen.'

'Elk lichaam is anders gebouwd'

Mirna zegt dat ze wel weet wat mensen denken als zij haar zien lopen. 'Ze zegt dat ze gezond doet, maar ik wed dat ze elke avond thuis een bak roomijs eet.' Mirna lacht opmerkingen over de verbazing dat ze nog zo dik is na al dat hardlopen weg. Ze bedankt mensen dan voor hun interesse en zegt dat het daar niet om gaat, omdat elk lichaam anders gebouwd is.

'Iedereen kan hardlopen, hoe zwaar of hoe licht je ook bent'

Is hardlopen wel de juiste sport voor zwaarlijvige mensen, is fietsen of zwemmen niet een beter idee? Marienke van Middelkoop, universitair docent aan het Erasmus MC met een specialisatie in hardloopblessures, zegt tegen RTL Nieuws dat hardlopen geschikt is voor ieder lichaamstype. ‘Iedereen kan hardlopen, hoe zwaar of hoe licht je ook bent. Wat veel studies wel laten zien: als mensen overgewicht hebben, lopen ze een groter risico om blessures te krijgen.’

Artrose bij mensen met een hoog BMI

Zwemmen dan? Van Middelkoop vindt het een interessante vraag waar al langer over gedebatteerd wordt. 'We weten eigenlijk niet of het zo is dat hardlopen slechter is voor je gewrichten dan zwemmen. We weten wel bijvoorbeeld dat artrose (slijtage van gewrichten) vaker voorkomt bij mensen met een hoger BMI. Maar of je inderdaad moet zeggen dat je dan beter kunt gaan zwemmen, durf ik niet te zeggen.' De universitair docent raadt het aan om vooral te gaan hardlopen als je dat leuk vindt.

'Eerst wat afvallen en dan lekker hardlopen'

Het advies van Van Middelkoop voor zware mensen is om eerst wat af te vallen door te wandelen, fietsen of zwemmen. 'Dat zijn sporten die minder belastend zijn en waarmee je makkelijk kunt beginnen.' Vervolgens kun je volgens haar overgaan op hardlopen, omdat je lichaam gewend is aan meer fysieke inspanning.

Bron: RTL Nieuws