Het is genetisch bepaald of je een avond- of ochtendmens bent. Staat elke ochtend voor jou de wekker erg vroeg en ben je een avondmens? 'Blijf dan ’s avonds weg van blauw licht. Draag desnoods een zonnebril.'

Ticia Luengo Hendriks van Platform Betere Tijden vertelt tegen RTL Nieuws dat de maatschappij ingericht is op ochtendmensen. Zij pleit voor flexibelere werktijden en meer begrip voor ochtendmensen. Volgens Luengo Hendriks wijst steeds meer onderzoek uit dat het voor avondmensen ongezond is om zich aan het ritme van ochtendmensen te houden.

'Avondmensen leven niet synchroon met hun lichaamsklok'

Hoogleraar chronobiologie en gezondheid Bert van der Horst legt aan RTL Nieuws uit dat er een 'sociale jetlag' kan ontstaan bij avondmensen die elke dag om 09.00 uur moeten werken. 'Avondmensen krijgen pas laat behoefte aan slaap. Als ze voor hun werk wel vroeg op moeten staan, slapen ze dus te weinig en moeten ze dat slaaptekort in het weekend inhalen. Zij leven dus niet synchroon met hun lichaamsklok.'

'Hoger risico op diabetes type 2'

Luengo Hendriks: 'Avondmensen hebben een hoger risico op diabetes type 2. Zij zijn geneigd om meer alcohol te drinken en om vaker te roken en ongezond te eten dan ochtendmensen.' De verklaring daarvoor is volgens Luengo Hendriks dat je anders eet en minder verantwoorde beslissingen neemt als je moe bent.

'Houd je biologische klok voor de gek'

'Je kunt je biologische klok niet veranderen', legt Van der Horst uit. Om van een avondmens naar een ochtendmens te gaan is dus niet mogelijk. 'Wat je wel kan doen is je biologische klok voor de gek houden', aldus de hoogleraar.

'Draag desnoods een zonnebril'

Van der Horst geeft een aantal tips: 'Als je je als avondmens aan het ritme van een ochtendmens moet houden, kun je er het beste voor zorgen dat je 's avonds wegblijft van blauw licht. Dus niet teveel met je telefoon bezig zijn, en desnoods een zonnebril dragen.'

'Loop een rondje hard in het licht'

Als je wakker wordt, dan is het handig om gelijk veel licht tot je te nemen beweert Van der Horst. 'Door 's ochtends bijvoorbeeld een rondje te hardlopen, als het al licht is. Of door binnen gelijk alle lampen aan te zetten. De vraag is hoe efficiënt het is, maar vooralsnog is dit de beste manier om je biologische klok te verschuiven. Nog makkelijker zou zijn om een beroep te kiezen dat bij jouw dag- en nachtritme past.'

Bron: RTL Nieuws