Voedselwaakhond foodwatch heeft vandaag, 8 juli 2020, uitgeroepen tot 'Suikermaxdag'. Foodwatch heeft voor deze datum gekozen omdat uit onderzoek blijkt dat kinderen van 4 tot 8 jaar vandaag de maximale hoeveelheid aan suiker voor het hele jaar al binnen hebben. De voedselwaakhond hoopt dat er zo extra aandacht komt voor gezond eten en de effecten van een teveel aan suiker.

Juist kinderen zitten snel aan die maximale hoeveelheid suiker. Dat komt doordat zij door hun voeding veel suikers binnenkrijgen en er volgens foodwatch weinig wordt gedaan tegen kindermarketing: vrolijke verpakkingen en het gebruik van figuren uit tekenfilms of games. Bekijk de Suikermaxdag voor andere leeftijdsgroepen bij foodwatch.

Vrije suikers 

Frisdranken, sap, snoep, koek, gebak en zuivel zijn goed voor een groot deel van de 'vrije suikers' die mensen tot zich nemen. 'Vrije suikers zijn toegevoegde suikers die in producten zitten', legt foodwatch uit. 'Denk aan bewerkte producten, vruchtensappen en -concentraten, honing. Suikers die niet onder de definitie 'vrije suikers' vallen zijn suikers uit bijvoorbeeld groenten en fruit'.

En voor die vrije suikers geldt dat je daar maximaal dagelijks tien procent van je energie uit mag halen. Omdat kinderen ook nog eens minder kilocalorieën (energie) nodig hebben zitten zij snel aan het maximum, zo stelt foodwatch.

Schuilnamen voor suiker

Als je wil letten op de hoeveelheden suiker in producten, is het goed te bedenken dat suiker in verschillende vormen op de verpakking kan staan. Foodwatch heeft een lijst opgesteld van 'veelvoorkomende schuilnamen voor suiker':

  • Siroop
  • Stroop
  • Honing
  • Kandij
  • Karamel
  • Melasse
  • Moutextract
  • Dextrose
  • Glucose
  • Fructose
  • Lactose
  • Sacharose
  • Melkpoeder
  • (Vruchten-) Concentraat

Lees ook: Bewerkte voedingsproducten bevatten vaak veel suiker en zout: waarop moet je letten?