Voedselwaakhond foodwatch heeft vandaag, 13 juli, uitgeroepen tot zoutmaxdag. Dat is namelijk volgens onderzoekers de dag dat de eerste groep Nederlanders, mannen tussen de 31 en 50 jaar, hun maximale hoeveelheid zout voor dat jaar al hebben bereikt.

Afgelopen woensdag was het 'Suikermaxdag'. Op 8 juli zitten kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 al aan hun maximum van suikers voor het hele jaar. De voedselwaakhond vraagt met de themadagen aandacht voor de suiker- en zout-innamen.

Wat kun je doen om je zoutinname te beperken?

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert een zoutinname van minder dan vijf gram per dag. Dat levert volgens de gezondheidsorganisatie een 'significante daling van de bloeddruk' op, in vergelijking tot mensen die meer dan vijf gram zout per dag nemen.

Wat kun je doen om je zoutinname te beperken? Volgens foodwatch is het van belang goed het etiket te lezen voor je iets eet of drinkt. Let dan niet alleen op het woord 'zout' op de verpakking, maar check ook 'natrium', 'zeezout' of 'himalayazout'. Dit zijn allemaal zoutsoorten die meetellen in de hoeveelheid zout die je mag hebben op een dag. En let wel: de namen 'zeezout' en 'himalayazout' klinken mooi, maar de ene zoutsoort is niet gezonder dan de andere!

Producten waar veel zout in zit zijn, en waarbij je dus extra alert moet zijn: brood, kaas, vleeswaren, vlees(bereidingen), melkproducten en hartige snacks, (maaltijd)sauzen en soepen. 

Lees ook: Bewerkte voedingsproducten bevatten vaak veel suiker en zout: waarop moet je letten?