De overheid moet met strenge marketingregels komen voor snoepfabrikanten en supermarkten. Dat zegt de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding dinsdag in EenVandaag. De zelfregulering van de sector levert volgens de groep te weinig op.

De alliantie is een samenwerkingsverband van onder meer de Hartstichting, het Diabetesfonds en de gemeenten Rotterdam en Amsterdam. De groep heeft onderzoek laten doen naar het marketingbeleid van voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten voor kinderen.

'De lat ligt te laag'

De resultaten liegen er volgens EenVandaag niet om: dat de fabrikanten grotendeels voldoen aan de reclamecode voor voedingsmiddelen ligt er vooral aan dat de lat veel te laag ligt. Nog steeds puilen de schappen van de supermarkten uit van het snoepgoed en chips, aantrekkelijk uitgestald op ooghoogte van kinderen, met kleurrijke, glimmende verpakkingen waarin veel te veel suiker, vet en/of zout wordt aangetroffen.

Bron: ANP / EenVandaag