Patiënten weten voorafgaand aan een behandeling vaak niet hoeveel zij moeten betalen. 46 procent van de patiënten geeft aan dat zij voor de behandeling niet op de hoogte waren van kosten die zelf betaald moesten worden. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar Public onder 1400 Nederlanders die het afgelopen jaar een behandeling hebben gehad.

Bijna een derde van de mensen geeft aan dat zij vooraf meer inzicht hadden willen hebben in de kosten van de behandeling. Ook zegt 34 procent niet te weten dat de kosten voor de behandeling per specialist kunnen verschillen.

Volgens Stef Groenewoud, als gezondheidswetenschapper verbonden aan het Radboud UMC Nijmegen, weten mensen wel dat er verschillen zijn tussen zorgverleners als het gaat om de kosten en bijvoorbeeld ook de wachttijden, maar kiezen zij er niet voor om over te stappen op een andere zorgverlener. 

Afwachtend

Patiënten stellen zich volgens het onderzoek afwachtend op in het zorgtraject. Tegelijkertijd hebben mensen het gevoel dat ze weinig invloed hebben op de keuzes van de zorgverlener. Volgens Groenewoud is het maar de vraag of de patiënten die invloed niet hebben, of dat ze die niet nemen. Ook speelt het vertrouwen in de huisarts mee: 'Veel patiënten hebben een groot vertrouwen in hun huisarts en leggen daarom bewust de regie bij hem of haar neer'.

Zilveren Kruis

Het onderzoek, dat in opdracht van Zilveren Kruis Achmea is uitgevoerd, is volgens de verzekeraar een teken dat zij patiënten beter kunnen informeren zodat mensen zich beter kunnen verdiepen in het zorgtraject en samen met de arts keuzes kunnen maken.

Bron: ANP