Het Belgische bedrijf Gendia dat voor veel Nederlandse vrouwen de NIPT-test uitvoert, gebruikt persoonlijke medische gegevens voor commerciële doeleinden. Dat blijkt uit onderzoek van BNR.

Vrouwen die invullen dat er kanker in de familie voorkomt, worden maanden - soms jaren - na de test benaderd voor een preventieve kanker-screening. Die test kost 359 euro. Hiermee overtreedt dit Belgische commerciële laboratorium de Nederlandse en Europese privacywetgeving, zo zeggen gezondheidsrechtexperts en juristen tegen BNR. Voor het gebruik van persoonlijke (medische) gegevens voor andere doeleinden moet altijd expliciet toestemming gevraagd worden. Dat is in dit geval niet gebeurd.

'Plicht om vrouwen op risico's te wijzen'

Directeur Patrick Willems van Gendia zegt dat het zijn plicht is als klinisch geneticus om de vrouwen op de risico's en de kankertest te wijzen. Hij ontkent dat hier sprake is van koppelverkoop of het schenden van medische privacygegevens.

Bron: ANP