De zoon van Danielle is autistisch. Toen ze zijn rapport ging ophalen kreeg ze een bijzondere tekst onder ogen, geschreven door de juf. 'Ivar is anders, maar niet minder.'

'Het vijfde rapport ligt voor me, het rapport van Ivar', schrijft juf Marjolein in haar brief aan Ivar en zijn ouders. 'Ivar is een prachtig kind. Hij houdt van Pokémons, computerspelletjes, zijn ratjes en is dol op spelen met K'nex. Zodra we in de klas liedjes gaan zingen en gaan dansen op muziek zet hij vliegensvlug zijn koptelefoon op. Ivar houdt daar niet van. Ivar is autistisch.'

 In het verhaal schrijft ze dat Ivar kan rekenen en lezen, maar alles eromheen hem flink afleidt. 'In zijn beleving telt het alfabet wel meer dan 100 letters.' Ook spelling is volgens de juf lastig voor Ivar. 'Waarom moet pauw met AU en mouw met OU? (..) Voor Ivar is dat allemaal niet logisch. Hij is op zoek naar een kader waarin hij dit kan plaatsen. Hij kan het nergens vinden en raakt gefrustreerd. Hij verliest de grip op de wereld om hem heen.'

Op het rapport staan vakjes voor O (onvoldoende), M (matig), V (voldoende), RV (ruim voldoende) en G (goed). 'Het is de bedoeling dat ik een kruisje zet in het vakje waar mijn leerling scoort ten opzichte van het gemiddelde kind in groep 3. Maar in Ivars geval zou lezen, rekenen en spelling allemaal onvoldoende zijn. Het gaat me aan het hart.'

'Wie is het gemiddelde kind?'

De volgende vragen komen bij juf Marjolein op: 'Wie is het gemiddelde kind? Ben je oké als je niet aan die standaard kan voldoen?' Ze vertikt het om kruisjes bij de O neer te zetten voor lezen, rekenen, spelling en schrijven. 'Een kind kan voor zijn ontwikkeling geen onvoldoende krijgen. Ivar heeft gedaan wat hij kon. Hij heeft veelvuldig geprobeerd de chaos in zijn hoofd te laten stoppen en zijn frustraties te bedwingen.'

'Outside the box'

Volgens Marjolein zijn er kinderen als Ivar nodig in deze snel veranderende maatschappij. 'Deze kinderen hebben het in zich om 'outside the box' te denken en zijn in staat om originele oplossingen te bedenken voor de problemen van de toekomst. Ivar is een uitblinker. Hij is uniek. Ivar is Ivar en dat is oké.'

Ze sluit haar brief af met: 'In plaats van het zetten van een kruisje bij onvoldoende, geef ik Ivar en zijn ouders het vertrouwen mee dat hij zich, met de nodige begeleiding, op zijn manier en in zijn tempo zal gaan ontwikkelen. Ik twijfel er niet aan, want alles wat je nodig hebt is in je!'

#Teachersareawesome

Danielle plaatste de brief op haar Facebookpagina en schrijft erbij: 'Nailed it, om het zo maar even te zeggen. Prachtig omschreven. En Ivar? Die vindt zijn eigen weg wel, mede dankzij het begrip en de hulp van de leerkrachten door de afgelopen jaren heen #komtwelgoedschatje #teachersareawesome.'

Bron: Facebook Danielle Tempelaars