Gezond eten, bewegen, voldoende slapen en genoeg sociale momenten. Dat zijn de kenmerken van het Pioppi-dieet. Maar over wat nou precies gezond eten is, bestaan veel meningen. Het Pioppi-dieet houdt drie keer per dag eten aan, veel natuurlijke (vette) producten en in de eerste 21 dagen geen koolhydraten. Het Voedingscentrum is kritisch over dit dieet. We vroegen de drie artsen uit onze uitzending te reageren op deze kritiek.

Dit zegt het Voedingscentrum: 'Sommige aanbevelingen in het Pioppi-dieet komen overeen met de Schijf van Vijf, bijvoorbeeld het kiezen voor olijfolie, groente, fruit en ongezouten noten.' Maar het centrum stelt ook dat het gebruik van sommige producten in het Pioppi-dieet in verband wordt gebracht met een hoger risico op hart- en vaatziekten en dat je 'door het vermijden van graanproducten een grotere kans op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen'.

Uitzending over Pioppi gemist? Kijk 'm terug!

Aseem Malhotra reageert op kritiek Voedingscentrum

We vroegen de Britse cardioloog Aseem Malhotra wat hij vindt van de kritiek van het Voedingscentrum. Hij stelt het volgende:

'Het Pioppi-dieet is gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke onderzoeken naar voeding en gezondheid. Het dieet beveelt als dagelijkse hoeveelheid vet 2 tot 4 eetlepels oliijfolie aan. Als mensen daarnaast nog roomboter of kokosolie willen consumeren is dat geen probleem. Het meest recentelijke wetenschappelijke onderzoek wijst uit dat 4 eetlepels kokosolie  een nog beter effect heeft op het cholesterol gehalte dan olijfolie. De suggestie dat het Pioppi-dieet een hoge consumptie van rood vlees in de hand werkt is niet waar. Het dieet beveelt in samenwerking met het World Cancer Research Fund niet meer dan 500 gram vlees per week aan.'

Reactie van Hanno Pijl: Het Pioppi-dieet is meer dan kokosolie en eieren

Hoogleraar diabetologie Hanno Pijl zegt: 'De kritiek van het Voedingscentrum focust op onderdelen. Als je dit dieet ontraadt vanwege de eieren of de kokosolie, vraag ik me af of je de andere voorschriften wel goed hebt gelezen. Het goede van dit dieet is juist dat er geen dwingende voedselvoorschriften zijn, maar dat je een handreiking krijgt  om je leefwijze  te veranderen met een mediterraan eetpatroon als basis. Ik zeg altijd: Als je alles wat het Pioppi-dieet inhoudt in matige hoeveelheden eet, dan doe je het heel goed.'

  • Tien eieren per week

'Minstens 10 eieren per week? Ik heb er begrip voor dat het Voedingscentrum hier niet achter staat. Ik kan niet zeggen of het goed of slecht is om zoveel eieren te eten, maar zo'n buitensporig advies past eigenlijk niet in het Pioppi-dieet. Ik denk dat je het zo moet zien: als je iedere dag een ei eet - of soms twee eieren – dan is er niks aan de hand. 

  • Verzadigde vetten

'Ik vind dat we altijd veel te ongenuanceerd over verzadigde vet hebben gedacht. We hebben verzadigd vet altijd gezien als één stof, maar dat is niet zo – er  zijn verschillen de soorten verzadigde vetzuren en die hebben allemaal andere effecten op onze gezondheid. Er is echt veel aanwijzing dat volvette gefermenteerde melkproducten goed zijn voor ons. Over kokosolie zijn de meningen verdeeld. Het Pioppi-dieet zegt niet dat je overal bakken kokosolie overheen moet gooien. Olijfolie is de basis. Af en toe bakken in kokosolie, daar is helemaal niets mis mee.'

  • Vlees

'Vooral rood vlees kan tot gezondheidsproblemen leiden, daar zijn inderdaad veel aanwijzingen voor.  Mensen die veel vlees eten hebben vaker diabetes, kanker en hart- en vaatziekten. Je moet mensen dus niet stimuleren om dagelijks een of twee ons vlees te eten. Het Pioppi-dieet zegt precies hetzelfde als het Voedingscentrum, namelijk: niet meer dan 500 gram vlees per week. Binnen het Pioppi-dieet eet je ook heel veel groenten, veel olijfolie en noten. Als je in dit kader een aantal keer per week een stukje vlees eet, doe je het heel goed.'

  • Koolhydraten

'Als je gezond van lijf en leden bent, hoef je niet koolhydraatvrij te eten. Kies wel altijd volkoren graanproducten. Als je die met mate neemt, is dat prima. Mensen met diabetes kunnen koolhydraten en met name zetmeel niet goed verwerken, die moeten daar extra voorzichtig mee zijn. Maar in het Pioppi-dieet hoef je de graanproducten echt niet voor altijd te laten staan.'

Wat vindt huisarts Tamara de Weijer?

'Het Pioppi-dieet is rijk aan groenten, fruit, noten, olijfolie, volle granen en vette vis. Het bevat een beperkte hoeveelheid rood vlees en zo min mogelijk bewerkte producten. Hiermee lijkt het Pioppi-dieet sterk op de mediterrane voeding waar ik een groot voorstander van ben. In mijn praktijk adviseer ik patiënten in de eerste plaats groente te eten, aangevuld met olijfolie, noten, volkoren granen, fruit en een beperkte hoeveelheid vis, vlees, eieren en zuivel waaronder kaas.'

'Het Pioppi-dieet bevat relatief veel dierlijke producten zoals kaas en andere zuivel, vlees, vis en eieren. Om gezondheids- en milieuredenen vind ik dit een minder goed idee. Voor Dokters van Morgen is het Pioppi-dieet daarom gaandeweg wat aangepast, ook omdat de voorgeschreven hoeveelheid eieren en vis per week niet bij alle kandidaten goed beviel.'