Een nieuw jaar is voor veel mensen de ideale reden om het roer om te gooien. Goede voornemens als 'meer bewegen' en 'stoppen met roken' zijn slechts een greep uit de vele doelen die gesteld worden. Nu zijn deze gezonde aanpassingen in je levensstijl natuurlijk makkelijk te bedenken, maar hoe zorg je ervoor dat ze realiseerbaar blijven? Zorg.nu vroeg lifecoach Astrid Koelewijn om tips.

Tip 1: Maak je doel concreet

Volgens Koelewijn zijn goede voornemens vaak veel te groot om daadwerkelijk uit te kunnen voeren. Door je doelen zo groot te formuleren, houd je ze vaak niet vol. Een eerste tip is daarom: maak je doel zo concreet mogelijk. Wil je bijvoorbeeld minder hooi op je vork nemen om stress te voorkomen? Benoem dan wat 'minder hooi op je vork nemen' voor jou precies betekent. 

Tip 2: Stel jezelf elke dag een vraag

Zoals in de eerste tip al duidelijk werd, is concreetheid erg belangrijk bij het behalen van je doel. Ook bij de tweede tip mag dit woord dus niet ontbreken. Koelewijn adviseert om jezelf elke dag de volgende vraag te stellen: 'Wat kan ik vandaag concreet doen om mijn doel te behalen?’ Doordat je dit jezelf elke dag afvraagt, krijg je focus en maak je jouw goede voornemen haalbaar.

Een voorbeeld bij het goede voornemen 'niet teveel hooi op je vork nemen' is om een actiepuntenlijstje te maken en daarvan maximaal drie punten per dag te uit te voeren. Dat geldt voor zowel zakelijke- als privélijstjes. 'Kies elke dag een top drie met de belangrijkste op nummer een,' zegt Koelewijn.

Tip 3: Doen!

De laatste tip is meteen de minst gecompliceerde: gewoon doen! Koelewijn: 'Simpeler kan ik het niet maken. Als je jouw doel wilt behalen zal je de kleine dingen moeten doen om uiteindelijk je grotere doel te behalen.'

Noot: Dit is een artikel uit december 2017, gecontroleerd door de redactie op 20 december 2019.

Bron: Lifecoach.nl