Kun je beter verse groenten eten, of kun je ook kiezen voor varianten in blik of glas? En hoe zit het met voorgesneden groenten?

Henriette Verhoeven van Diëtisten Coöperatie Nederland legt uit: 'Het maakt op zich niet uit of je verse groenten eet of groenten uit blik of glas. Groenten worden na de oogst meteen in de pot of in het blik bewaard. Als je verse groenten koopt duurt het toch even voor het in de koelkast ligt. Dan heb je kans op meer  verlies van voedingsstoffen en mineralen'.

Suiker of zout toegevoegd

Het kan wel zijn dat er aan blik- of potgroenten suiker of zout wordt toegevoegd. Pot- en blikgroenten met toegevoegd suiker of zout staan niet in de schijf van vijf. Voor diepvriesgroenten geldt dat die niet zoveel verschillen van de verse variant, tenzij er een saus (bijvoorbeeld: à la crème) aan is toegevoegd. Dan zit er vaak wel weer meer zout in.

Dan kun je ook nog kiezen voor voorgesneden groenten, zoals losse broccoliroosjes of voorgesneden wokgroenten. Volgens Verhoeven is dat 'op zich ook prima'. 'Houd de datum wel goed in de gaten. Het verschilt erg per groente hoe snel iets bederft, bij sla gaat dat bijvoorbeeld wat sneller dan bij broccoli'. En ook geldt: als je langer bewaart, gaat het gehalte vitamines en mineralen wel achteruit.

Check het etiket!

Als je zeker wil weten wat je binnenkrijgt, is het verstandig op het etiket te controleren of er zaken zijn toegevoegd, zoals bijvoorbeeld zout. Het Voedingscentrum: 'Op het etiket staat hoeveel zout in het product zit. 1 gram zout is gelijk aan 0,4 gram natrium. Bij levensmiddelen waaraan geen zout is toegevoegd, zoals melk, groenten, vlees en vis, mag op het etiket staan dat het zoutgehalte uitsluitend is toe te schrijven aan van nature voorkomend natrium. Wanneer zout is toegevoegd tijdens de verwerking of door toevoeging van ingrediënten die zout bevatten, dan mag deze vermelding niet worden gebruikt'.

Het Voedingscentrum geeft op de website tips hoe je etiketten op toevoegingen, zoals suiker en zout, kunt controleren.

In verpakkingen van voeding, zoals verpakkingen van groenten, kunnen hormoonverstorende stoffen zitten. Het AVROTROS-programma Radar maakte daar eerder deze uitzending over en gaf deze tips om de stoffen zoveel mogelijk te vermijden. Lees ook meer over de hormoonverstorende stoffen bij het Voedingscentrum.