Controles bij de tandarts gaan vanwege het coronavirus niet meer door. Dokters van Morgen vraagt aan tandarts Richard Kohsiek wat je in deze tijden extra kunt doen om je mond gezond te houden. 
 

'Naast het goed tandenpoetsen en stokeren, geef ik vaak de tip: houd eens bij hoe vaak je op een dag eet. Dan tellen niet alleen maaltijden mee, maar ook de dropjes tussendoor.'

Maximaal aantal eetmomenten

Iedere keer als je iets eet, daalt de zuurgraad in je mond. Dit komt vooral door de bacteriën op tanden en kiezen. Deze zetten suikers om in zuren en die zuren tasten je tandglazuur aan. Je speeksel helpt de mond weer pH-neutraal te worden, maar heeft daar wel ongeveer een uur de tijd voor nodig. 'Als je binnen een uur weer iets eet, verstoor je opnieuw het evenwicht. Let dus op dat je niet te vaak op een dag eet, maximaal zeven keer.'

 

Suiker

Naast suikers zijn er ook andere zaken die de kans op gaatjes vergroten, bijvoorbeeld hoe plakkerig het eten is. Een stroopwafel blijft langer aan je tanden en kiezen kleven dan een boterham met kaas. Kohsiek benadrukt dan ook dat praktisch overal suiker in zit, ook in iets dat niet zoet smaakt. 'Dit betekent dat je zuurgraad bij praktisch alles wat je eet omlaag gaat. Je tussendoortje vervangen door iets gezonders is een stap in de goede richting. Maar als je te veel eetmomenten op een dag hebt, is het aan te raden om het eetmomenten helemaal weg te laten, zodat de mond genoeg tijd heeft om volledig tot rust te komen.'

pH-waarde zelf terugbrengen

Voor je mondgezondheid doe je er goed aan om na het eten en slok water te nemen. Water heeft van zichzelf een neutrale zuurgraad en brengt zo de zuurgraad van je speeksel sneller weer wat omhoog.