In vet eten zitten veel calorieën. Toch hoor je vaak dat je beter wel genoeg vetten kunt eten. Hoe zit dat precies? En: is een glas rode wijn per dag nu wel of niet gezond?

Radar spreekt, naar aanleiding van de Radar Extra’s over cholesterol(verlagers), met Fred Brouns, hoogleraar Innovatie Gezonde Voeding.

info
clock 20 mei 2019, 18:52

Radar Extra over cholesterol

In Radar Extra onderzoekt Antoinette Hertsenberg de waarheid achter cholesterol(verlagers). Geldt: Hoe lager, hoe beter? En hoe kan een gezonde levensstijl cholesterolwaarden beïnvloeden? Kijk de documentaires terug.

Wel of niet minder vet eten?

Vet eten zorgt ervoor dat je veel calorieën binnenkrijgt. Eén gram vet bevalt 9 calorieën, terwijl bijvoorbeeld één gram koolhydraten er 4 bevat. 'En als je vet naast koolhydraten en eiwitten zet, zorgt vet voor de minste verzadiging, gevolgd door koolhydraten. Eiwitten zorgen het meest voor een verzadigd gevoel.'

Belangrijker nog is de combinatie van vet én een hoog gehalte aan suiker. Daarom moet je vooral alert zijn bij bewerkte producten, die vaak samengesteld zijn uit geraffineerde producten. 'Als je levensmiddelen hebt met een hoog gehalte aan vet én een hoog gehalte aan suiker dan krijg je een geweldige hoeveelheid calorieën binnen. Als je dat vaak eet, dan heb je een bron van overgewicht.'

Matigen met vet raadt Brouns niet direct aan. Wat je beter kunt mijden, is suiker. En op je koolhydraten letten. Verse koolhydratenbronnen, denk aan groenten en fruit, moet je juist wel in je maaltijden opnemen. Dat blijkt de sleutel tot gezond oud worden: weinig alcohol, weinig suikers, en vooral veel plantenvoedsel eten dat vers bereid is. En als daar dan veel koolhydraten in zitten, dan is dat niet erg.’

Suiker vervangen door aspartaam, een goed idee?

Kun je suiker dan vervangen met aspartaam, een zoetstof? Volgens Brouns zijn de negatieve verhalen die over aspartaam de ronde doen, bijvoorbeeld dat aspartaam gevaarlijk zou zijn en kanker zou kunnen veroorzaken, ‘pure onzin’. Consumeren zou geen probleem moeten opleveren. Althans, in de hoeveelheden die wij consumeren dan. 'Het voordeel van aspertaam is: als je frisdrank laat staan en daardoor de suikers niet consumeert, maar je wil toch iets wat zoet is en je neemt dan een drank waar wat aspertaam in zit, dan heb je wel wat zoetbeleving maar niet de calorieën.'

Is een glaasje rode wijn gezond?

En hoe zit dat nu met een glas rode wijn per dag? Wel of niet doen? Het Voedingscentrum raadt aan alcohol te beperken tot minder dan een glas per dag. Brouns: ‘Ik denk dat als je een glas per dag neemt en je een gezonde leefstijl hebt, je voldoende aan lichamelijke activiteit doet, je een lage suikerconsumptie hebt en je plantrijk en vezelrijk voedsel eet, dan heb je geen negatief effect op de gezondheid.'