Het aantal doden door een val-ongeluk stijgt de afgelopen jaren. Wat kun je doen ter valpreventie?

Volgens organisatie VeiligheidNL is de belangrijkste tip: 'bewegen en aandacht voor je kracht en balans.' En: oefenen met mobiliteit. 'Het gaat mis als je je verstapt en je niet snel genoeg reageert', aldus de organisatie.

Lees ook: Toename valpartijen bij ouderen: hoe kan dat?

In de brochure 'blijf overeind, voorkom vallen' geeft de organisatie tips aan ouderen.

1. Train je evenwicht en spierkracht
De organisatie geeft enkele oefeningen: probeer bijvoorbeeld vanuit je stoel op te staan zonder handen. Doe dit vijf keer achter elkaar, twee keer per dag.

2. Laat je medicijnen controleren
Sommige combinaties van medicijnen kunnen ervoor zorgen dat je je duizelig of slaperig gaat voelen, of ze zorgen voor slappe spieren, waardoor de kans dat je valt groter wordt. Je kunt terecht bij je huisarts en/of apotheek.

3. Eet lekker en gezond
Let erop dat je goede bouwstoffen binnenkrijgt om de spieren sterk te houden. Drink voldoende water, en zorg dat je genoeg vitamine D binnenkrijgt zodat je botten sterk blijven.

4. Laat je ogen checken
Goed zien draagt bij aan een beter evenwicht. Laat je ogen controleren door een optometrist of oogarts.

5. Zorg voor goed passende schoenen
Je voeten veranderen als je ouder wordt. Een goed passende schoen maakt de kans kleiner dat je valt!

6. Neem maatregelen in huis
'Zorg voor goede anti-slip in bijvoorbeeld de badkamer', tipt VeiligheidNL. Andere tips uit de folder: genoeg verlichting en lichtschakelaars waar je goed bij kan. Stevige pantoffels of schoenen dragen, in plaats van sokken.

Meer lees je bij VeiligheidNL.