De jaarwisseling geldt voor velen als een nieuwe start. Ieder jaar heeft weer een groot deel van de Nederlanders minimaal één goed voornemen om in het nieuwe jaar gezonder en gelukkiger te zijn. Zorg.nu vroeg jullie om tips om een goed voornemen langer vol te houden.

Het grootste deel van de goede voornemens die mensen maken, heeft te maken met de gezondheid, bleek uit een enquête van het consumentenprogramma Radar (AVROTROS). Denk hierbij aan stoppen met roken, minder drinken of meer bewegen. 

Hou jij nog steeds vol?

Intussen zitten we alweer twee weken in 2019, het zou knap zijn als jij jouw goede voornemen nog steeds volhoudt. Des te meer reden om je focus en discipline vast te houden.

Geef niet op en begin de volgende dag gewoon weer opnieuw

Verwacht niet te veel van jezelf

Veel van de ingezonden tips hebben nagenoeg dezelfde boodschap: verwacht niet te veel en ga gewoon door. 'Is het een dag niet gelukt met gezond eten of sporten? Niet getreurd: dat is niet heel erg. Maar begin de volgende dag wel weer opnieuw', vertelt Annemiek. Kleine stapjes zetten is dé manier, vindt ook Marc. 

Stel je omgeving op de hoogte van je plan

'Zeg tegen al je familie, vrienden en kennissen wat je goed voornemen is', vindt Stan. 'Mij is het bijvoorbeeld gelukt om op die manier te stoppen met roken.' Dat houdt hij inmiddels al 38 jaar vol! Daarnaast vindt hij dat je ook een goed voornemen kunt laten ingaan op (bijvoorbeeld) je verjaardag in plaats van op 1 januari, dan kun je het gelijk aan je directe omgeving vertellen.

Ga je sporten? Zorg dat je het leuk vindt

Wil je sporten om af te vallen of om fitter te worden? Volgens Piet is het dan belangrijk om iets te vinden dat je leuk vindt, omdat je het dan langer kunt volhouden. 'Als je het alleen doet om af te vallen dan hou je het meestal niet vol.' Bedenk dus van tevoren welke sport jij denkt dat bij jou past, probeer een paar dingen uit. 

Wees trots op de kleine stappen die je lukken

Stoppen met roken? Bouw het af! 

Yvonne vertelt dat zij is gestopt met roken door rustig af te bouwen. Zij heeft eerst een week lang drie sigaretten per dag gerookt, waarna zij besloot ze voorgoed weg te leggen. Heb je alweer een paar peuken opgestoken? Maak je geen zorgen, afbouwen kan ook werken.

Wil je het roken verminderen? Stel dan uit, adviseert Mirjam. 'Stel je sigaret 's ochtends uit tot de koffie, daarna tot de lunch.' Volgens haar voel je je vervolgens trots dat deze kleine stappen lukken, wat weer moet motiveren.

Tips van een expert

Benieuwd naar het advies van een expert? Zorg.nu vroeg lifecoach Astrid Koelewijn om tips om goede voornemens langer vol te houden.

Waardevolle tips van lifecoach Astrid Koelewijn

Is het jou niet gelukt?

Ada heeft nog een belangrijk advies voor degenen die het dit jaar niet hebben volgehouden: 'Voornemens kun je iedere dag opnieuw maken. Hou niet vast aan 1 januari, dat is meestal gedoemd om te mislukken.' Stel altijd doelen voor jezelf, niet alleen met de jaarwisseling.