Een gezellig uitje met collega's, gourmetten met een feestdag of een etentje met vrienden. Het zijn allemaal gelegenheden waarbij je wel eens zonder voorbedachte raden al je dieetprincipes overboord gooit. Zorg.nu sprak met diëtiste Henriette Verhoeven van Diëtisten Coöperatie Nederland. Zij vertelt hoe je ook tijdens die speciale avondjes erop kunt letten dat je niet te veel calorieën binnenkrijgt.

Volgens Verhoeven maakt een keer zondigen heus niet gelijk dik en is het belangrijk om je te focussen op je algehele levensstijl. Het Voedingscentrum onderschrijft dit. Om één kilo aan te komen, moet je zevenduizend calorieën nuttigen. Dat krijg je binnen een avondje heus niet weggewerkt. Verhoeven: 'Mensen maken zich vaak zorgen om de kerstperiode, maar ik zeg maar altijd: de periode tussen kerst en oud en nieuw is niet het probleem, maar die tussen oud & nieuw en kerst.'

Veelgemaakte fouten

Een ontbijtje overslaan, zodat je de calorieën tijdens de zondagmiddagbrunch in kan halen is volgens Verhoeven niet verstandig. 'Je kunt dan veel beter wat minder eten bij het ontbijt en goed letten op wat je eet. Op die manier kun je het een beetje compenseren.'

Het gevaar van een maaltijd overslaan is volgens de diëtiste dat je vervolgens met te grote honger aan tafel komt. Dat resulteert in snel en ondoordacht eten. 'Normaal als je eet, dan gaat er een seintje naar je hersenen van 'nu is het voldoende'.' Verhoeven wijst erop dat het seintje door heel snel te eten vaak veel te laat komt. Dan zit je achteraf met die overvolle buik.

Ook de hele dag door eten is een veelgemaakte fout. Het is verstandig om je ook op feestelijke dagen aan de vaste maaltijden te houden. 'Bij het eten van het ene kleine hapje na het andere, raak je eigenlijk nooit echt vol. Toch krijg je die dag meer calorieën binnen dan dat eigenlijk de bedoeling is.'

Voorkom dat je met honger thuis weggaat

Ga je later op de avond pas eten? De diëtiste raadt je aan om van tevoren thuis alvast een iets te nemen om de eerste honger te stillen. 'Neem alvast een kopje soep of een bakje yoghurt voordat je gaat eten. Je hoeft dan niet aan te vallen als er bij het etentje vooraf wat stokbroodjes of andere lekkernijen op tafel komen, omdat je zo'n honger hebt.'

Besluit van tevoren wat en hoeveel je gaat eten

Verhoeven wijst erop dat je door van tevoren te plannen hoe je dat speciale avondje gaat indelen, het veel makkelijker wordt om je eenmaal aan tafel aan je eigen afspraken te houden. 'Zeg eens tegen jezelf: 'Ik neem niet alle gangen, ik sla het stokbrood en andere hapjes voor het eten over'. Besluit daarbij dat het bord niet leeg hoeft. Heb je genoeg? Eet het dan niet op!'

Maak bewuste keuzes

Een feestmaal hoeft heus niet altijd ongezond te zijn. 'Het zijn eigenlijk de gebruikelijke tips: vermijd gefrituurd voedsel en grote porties. Hoe groter bijvoorbeeld de portie vlees, al is het mager vlees, hoe meer calorieën je binnenkrijgt.'

Houd zelf de regie

Verder is het goed om zelf de regie te houden over hoe het gerecht wordt aangeboden. 'Vraag sauzen altijd apart. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel je daarvan op het gerecht doet.' Ook raadt Verhoeven aan om altijd een extra salade of groentegerecht naast je hoofdgerecht te nemen. 'Van groente kun je gewoon zo veel eten als je wil, als je daar het meest van binnenkrijgt, is het makkelijker om ongezonde dingen achterwege te laten.' Het is daarbij wel goed opletten met verstopte vette toevoegingen. 'Let op met groente en salades die grote hoeveelheden kaas en spek bevatten, maar vergeet ook nu de saus niet. Vraag de dressing apart!'

Kies bewust

'Iedereen weet wel dat alcohol nuttigen eigenlijk niet goed is, maar als je het dan toch gaat doen, kies dan voor iets dat je echt lekker vindt. Neem er bijvoorbeeld eentje, geniet ervan en laat het daarbij.' Daarbij geeft Verhoeven het advies om tijdens het eten altijd ervoor te zorgen dat er een fles water op tafel staat. Door water te nemen voorkom je dat je dorst krijgt en naar de alcohol grijpt. Als je daar moeite mee hebt, dan heeft de diëtiste nog een goede tip. 'Bied eens aan om terug te rijden. Zo neem je jezelf in bescherming.'