Je brengt door de maatregelen rond het coronavirus waarschijnlijk meer tijd binnen door. Het is volgens het Voedingscentrum toch verstandig even naar buiten te gaan zodat je wat vitamine D krijgt. Die vitamine is namelijk onder meer belangrijk voor een goede werking van het immuunsysteem, hoewel niet is bewezen of vitamine D dan ook zorgt voor een betere bescherming tegen het coronavirus. Extra vitamine D slikken is in veel gevallen niet nodig, zo zegt het Voedingscentrum, voor sommige groepen kan het echter wel slim zijn.

Wat moet je weten over vitamine D tijdens corona? Het Voedingscentrum beantwoordt enkele vragen.

Hoe krijg je voldoende vitamine D?
Volgens het Voedingscentrum zijn zowel voeding als even buiten zijn van belang. Eet dus volgens de Schijf van Vijf. In Nederland wordt vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (maar niet aan olie). En zorg dat je een kwartier tot een half uur buiten bent, tussen 11 en 15 uur, met onbedekt gezicht en onbedekte handen. Houd je uiteraard wel aan de maatregelen rond het coronavirus.  En vergeet niet dat ook goede bescherming tegen de zon belangrijk is, scroll naar beneden voor het antwoord op de vraag: Hoe zit het met vitamine D en bescherming tegen uv-straling?

Mag of kun je niet naar buiten, probeer dan in je tuin of op je balkon te zitten. Heb je geen buitenruimte, dan kun je ook voor een open raam gaan zitten. Lukt dat ook niet, dan kun je een supplement nemen.

Wie moeten er supplementen nemen om voldoende vitamine D binnen te krijgen?
Het Voedingscentrum geeft in een tabel op de website adviezen over welke groepen extra vitamine D moeten nemen. Dat is onder meer afhankelijk van leeftijd en geslacht. De tabel met groepen mensen die extra vitamine D moeten nemen vind je hier.

Waarop moet je letten als je vitamine D wil kopen in supplementen?
Als je vitamine D in wil nemen met supplementen (dat kan bijvoorbeeld in tablet- of druppelvorm), dan is het goed om het etiket te checken. Volgens het Voedingscentrum is het slim om te kiezen voor een product waar 'D3' in zit. Let ook op de dosering. Voor alle groepen die vitamine D als supplement zouden moeten nemen en onder de zeventig jaar zijn, geldt een dosis van 10 miligram, voor mensen boven de zeventig is dat twintig miligram.

Verder zegt het Voedingscentrum ook: 'Sla niet te veel vitamine D in. Dit is niet nodig en zo blijft er voldoende aanwezig voor andere mensen die het nodig hebben'.

Hoe zit het met vitamine D en bescherming tegen uv-straling?
Volgens het Voedingscentrum kunnen een adequate aanmaak van vitamine D en bescherming tegen uv-stralen van de zon prima samen gaan.

Het Voedingscentrum zegt: 'Bij matig tot hoge uv-index kun je de huid goed beschermen met kleding en een zonnecrème met hoge SPF. Je kunt ook kiezen voor uren en dagen met een lage uv-index. Ook dan wordt er vitamine D aangemaakt.' Bij het KNMI vind je de verwachtingen over de uv-index.

In ieder geval zegt het Voedingscentrum: zorg dat je niet verbrandt! 'Heb je een lichte huid dan verbrand je makkelijker, maar maak je ook sneller vitamine D aan'. Meer adviezen over bescherming tegen de zon vind je bij Thuisarts.nl.

Helpen vitamine D-supplementen om infecties, zoals infecties door het coronavirus, te voorkomen?
Het Voedingscentrum zegt daarover: 'Wetenschappelijke adviescommissies voor voeding binnen en buiten Europa concluderen dat het onvoldoende is aangetoond of (extra) vitamine D het risico op infecties vermindert. Dit omdat de resultaten tot nu toe vooral komen uit observationeel onderzoek.'

Met observationeel onderzoek kan volgens het Voedingscentrum oorzaak en gevolg onvoldoende worden aangetoond. Ook zegt de instelling dat de studies te veel verschillende uitkomsten geven.

Kortom: er zal meer, en op een 'goede, systematische wijze' onderzoek naar moeten worden gedaan voor er een duidelijk antwoord is.