In Nederland slikken 2,1 miljoen mensen cholesterolverlagende medicijnen, maar veel gebruikers klagen over de bijwerkingen. Antoinette Hertsenberg gaat in het Radar Extra-tweeluik op zoek naar de waarheid achter cholesterolverlagers. In hoeverre kan voeding je gezondheid verbeteren?

In de tweede aflevering van Radar Extra over cholesterol werd verteld over verschillende diëten. Twee deelnemers volgen een koolhydraatarmdieet. Hoe ziet zo’n dieet eruit en wat mag je nog wel en niet eten?

De focus ligt niet zozeer op hoeveel je eet (je hoeft dus geen calorieën te tellen), maar wel op wat je eet. Eet het liefst voedsel dat zo onbewerkt mogelijk is. Vooral groenten, een beetje fruit en beperk koolhydraten zoals rijst, aardappelen, pasta en brood en toegevoegde suikers.

Eet veel groenten en gezonde vetten

Het is belangrijk om drie keer per dag een maaltijd te eten, vooral groenten (bij voorkeur driehonderd gram) en minder koolhydraten. Vetten zijn toegestaan, maar kies dan wel voor onbewerkte gezonde vetten. Die vind je bijvoorbeeld in vette vis, noten, avocado, zaden en olijfolie.

Vetten uit volle zuivel zijn ook toegestaan. Vermijd verzadigde vetten in bewerkte producten. Gebruik wel je gezond verstand en eet de vette producten met mate. Een handje noten is prima, maar eet geen hele zak leeg.

Natuurlijke suikers in fruit

In fruit zitten naast vitamines ook natuurlijke suikers. Eet één of twee stuks per dag en kies voor fruitsoorten die niet zo zoet zijn. Tropische vruchten zoals ananas en banaan bevatten veel suikers. Appels, peren, bramen, bessen en aardbeien hebben minder suikers.

Voorbeeld van een dagmenu

Ontbijt:
Volle kwark met fruit

Lunch:
Vezelrijke crackers met humus en paprika

Diner:
Nasi met bloemkoolrijst

Aardappels, brood, pasta en rijst zijn voor veel mensen onderdeel van hun voedingspatroon. Tegenwoordig zijn er steeds meer alternatieven zodat je niet het gevoel hebt dat er iets mist aan je maaltijd. Naast bloemkoolrijst bieden veel winkels tegenwoordig ook broccolirijst, courgettepasta en bloemkoolpizza. Heb je zin in lasagne? Gebruik dan plakken aubergine of courgette in plaats van lasagnebladen.

Afvallen met behulp van het 'Leende-dieet' en Pioppi-dieet

In de uitzending van Dokters van Morgen van 10 oktober 2017 lieten we zien hoe de inwoners van het dorp Leende samen aan de slag gingen om af te vallen door koolhydraten te laten staan. Zij deden dit door een speciaal samengesteld 'Leende-dieet'.

Zo werkt het 'Veel vet, weinig koolhydraten-dieet'

Daarnaast bezochten we het dorpje Pioppi voor de uitzending van 2 oktober 2018: 'de gezondste plek op aarde'. 'Verboden' producten tijdens het Pioppi-dieet? Onder andere koolhydraten (brood, pasta, rijst, aardappelen, etc.).

Het Pioppi-dieet: zo werkt het

Let op: de kandidaten in Radar Extra werden door deskundigen begeleid. Raadpleeg altijd je arts voordat je besluit om te stoppen met je medicatie.

Bron: Radar