Wat kun je doen als je kind last heeft van prikangst? Linda Schuiten en Anneke de Lange van OLVG geven je ontspanningsoefeningen en suggesties voor medische hypnose, voor als je kind naar het ziekenhuis moet voor bijvoorbeeld bloedafname.

Je vindt in dit artikel drie onderdelen: een tekst voor een korte ontspanningsoefening, een tekst voor een lange ontspanningsoefening en een tekst met suggesties voor medische hypnose.

Volgens Schuiten is het goed om de oefeningen ook al een paar keer thuis te doen, en kunnen ook kinderen die geen last hebben van prikangst er baat bij hebben, gewoon als preventie.

De teksten zijn geschreven door Linda Schuiten en Anneke de Lange van het OLVG.

Begeleidende tekst korte ontspanningsoefening 

Adem een paar keer rustig in en uit. Met elke inademing voel je kracht en met elke uitademing beeld je jezelf in dat alle spanning uit je lichaam wegvloeit. Heel goed. 

Je kunt dit een paar keer herhalen, in je eigen tempo en ritme, natuurlijk en comfortabel. En terwijl je geniet van deze ontspannende ademhalingen voel je ook hoe deze ademhaling je lekker laat voelen.

Begeleidende tekst lange ontspanningsoefening

Ga maar zo makkelijk mogelijk liggen of zitten en zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden. Je kunt nu je ogen dicht doen en eens even voelen hoe je lichaam leunt en steunt op de stoel of het bed.

En terwijl je zo ligt of zit met je ogen dicht leg je weer je handen op je buik net onder de navel en je haalt een paar keer rustig en langzaam adem. Adem in. Houd de adem even vast. En pffff laat weer gaan. Laat alles gaan. Helemaal. Adem weer in. Adem rust en ontspanning in. Houd vast. En adem alle stress van de dag uit. Pffff. Laat maar gaan spanning… Alles wat je kwijt wil... En sta jezelf maar toe om steeds meer te ontspannen.

En als je nog aan dingen denkt of drukte in je hoofd hebt dan stel je je voor dat je die gedachten en drukte wegblaast. Alsof je met je adem grote schoonmaak in je hoofd houdt. Grote schoonmaakadem. 

En je gedachten kunnen wegvliegen als wolken in de lucht. Je ademt in, grote schoonmaak en pfffff blaast alles weg. En terwijl je bewust aan het ademhalen bent kun je merken dat gedachten komen en gaan, laat ze maar komen en gaan net als wolken die voorbij drijven in de lucht. Of net als auto's die voorbijrijden, je ziet ze wel maar hoeft er niet op te reageren. Kooomen en gaaaaaan, laat ze maar gaan.

En je concentreert je weer op je ademhaling. Goed zo. En je kunt nu je hele lichaam gaan ontspannen, je spieren helemaal ontspannen. Focus nu op het ontspannen van je voeten en benen. Laat ze helemaal los en slap worden, warm en ontspannen. Je voeten en benen voelen los, slap, ontspannen en warm.

En concentreer je dan eens op je schouders, armen en handen. Voel of er spanning is en laat het dan wegstromen via je handen. Laat je schouders, armen en handen slap, ontspannen, los en warm worden. Je laat het laatste restje spanning verdwijnen uit je schouders, armen en handen.

Ze voelen nu prettig warm, slap, los en ontspannen. Je schouders zijn los, je armen en benen zijn volkomen ontspannen. Warm en ontspannen. Maak je gezicht maar helemaal zacht! En ga dan nu met je aandacht naar het puntje van je hoofd. Laat de spieren van je voorhoofd ontspannen, voel hoe ze de spanning los laten, je voorhoofd voelt meer en meer ontspannen, glad en ontspannen.

Voel je oogleden zwaar worden en je kaken los en ontspannen. Sta alle spieren van je gezicht toe om los en slap te worden terwijl ze ontspannen. Laat dit gevoel verder zakken door je lichaam via je nek en je schouders, je rug en je borst. Laat alle spanning maar gaan. Naar beneden door je armen, je buik en benen en voeten.

Je hele lichaam voelt helemaal ontspannen. Warm en ontspannen. Je voelt je vredig, kalm en ontspannen. En je kunt het gevoel hebben dat je zweeft als een donzige wolk in de lucht.

Begeleidende tekst hypnotische suggesties

Let op: Bij hypnose is je brein gevoeliger voor bewuste suggesties. Hypnose is dus wat anders dan een ontspanningsoefening. Hieronder vind je een standaardoefening, maar Schuiten legt uit dat zij vaak van te voren aan het kind vraagt: wat is je favoriete kleur, waar houd je van? De een houdt van water, de ander helpt het om zorgen weg te laten vliegen in een luchtballon.

De tekst:

En nu kom je bij een speciale plek. Het is ergens buiten. Het is een mooie plek die perfect is voor jou. Misschien is het een plek die je kent. Een plek waar je geweest bent. Of misschien is het wel een prachtige fantasieplek of een plek uit een film.

Neem maar de eerste de beste plek die in je opkomt. Het is er in ieder geval mooi en fijn. Het is er veilig en perfect voor jou en alles wat jij wil is daar en iedereen die jij uitnodigt mag daar zijn. Het is er precies zo als voor jou goed is met de mensen die jij graag bij je wilt hebben maar je kunt er ook alleen zijn. Het is jouw speciale plek.

Voel hoe heerlijk het is om daar te zijn. Het is er precies warm genoeg, de temperatuur die jij fijn vindt. Als je om je heen kijkt zie je precies dat wat maakt dat jij daar zo graag bent. Kijk maar eens goed. De speciale kleuren, hoe het daar ruikt, en luister maar eens naar de geluiden die horen bij jouw speciale plek.

Het is een plek om op een speciale manier te dagdromen. En je voor te stellen dat alles is zoals goed voor jou is. Alles wat je nodig hebt is daar. Je hebt heel veel zelfvertrouwen. Je bent gezond. Je kunt er in gedachten oefenen om te kunnen doen wat je wilt doen en hoe je wilt zijn.

Voor verdoving

Stel je maar eens voor dat op die speciale plek een bron is, met prachtig, helder water. Prachtig en krachtig. Het is water dat je kunt gebruiken om tijdelijk een plek te verdoven. Voel het maar eens, of het koud is of warm. En voel maar eens wat het doet met je hand, heel rustig merk je dat het je hand verdoofd vanaf je duim naar je pink en dan langzaam omhoog.

Van je duim naar je pink naar boven naar de plek waar je het nodig hebt, het wordt sterker en sterker. En elke keer als je aan dat krachtige water denkt zul je merken dat het sterker wordt, voel het maar, steeds meer verdovend. En terwijl je misschien merkt dat er iemand aan je arm zit denk jij aan je fijne plek en gebruikt het water als het nodig is, steeds weer, steeds makkelijker. Goed zo.

Stoppen met de hypnose

Wanneer de procedure klaar is, of wanneer je zelf wil, kun je teruggaan naar je normale toestand van alertheid door eenvoudig van 3 naar 1 te tellen, in je hoofd of hardop. Je kunt dit aangename en rustige gevoel met je mee nemen en als je straks weer helder en alert bent blijf je het gevoel van ontspanning en comfort behouden.

Op 3 er klaar voor zijn, op 2 met ogen gesloten, naar boven kijken, en op 1 je ogen openen en diep in en uitademen. Dat is het einde van deze oefening.

Bronnen: 
Patiënt sedatie zonder medicatie, Elvira Lang 
Medische hypnose opleiding Carla Franckenhuis en Arine Vlieger