Hoe richt je je woning goed in, zodat je er goed kunt thuiswerken én er goed kunt ontspannen? Dokters van Morgen spreekt met stress- en burnout-coach Nienke Thurlings.

Volgens Thurlings is het in ieder geval belangrijk om verschillende plekken in je huis te maken die je ieder een doel geeft. Thurlings: 'Bij ons is de keukentafel getransformeerd tot een soort mini-studio. En wij gebruiken deze ruimte om ook echt alleen te werken en te studeren.'

Beperk werken ook echt tot je 'werkplek'

Het is in ieder geval belangrijk dat je dat werken dan ook beperkt tot die plek, en dat je niet ergens anders - bijvoorbeeld met de laptop in bed - ook aan de slag gaat. Thurlings: 'Als je dat doet, dan gaan je hersenen die plek ook associeren met werken. Je bed is de plek voor slapen en seks.'

Het is ook goed om je huis schoon te houden. Thuiswerken kan voor sommigen misschien zorgen voor minder 'prikkels' dan op de werkvloer, je kunt toch onrustig worden van rommel die je steeds vanuit je ooghoek ziet. Thurlings: 'Je hoeft ook niet alles in één keer schoon te maken, maar pak bijvoorbeeld per dag een andere kamer.'

Houd een dagritme

Verder benadrukt Thurlings dat het enorm belangrijk is een dagritme aan te houden. 'Het kan heel verleidelijk zijn vanuit bed te werken en op de bank in slaap te vallen. Doe het niet. Je raakt ontregeld, en krijgt misschien jetlag-achtige verschijnselen. Sta op een vaste tijd op, ga op een vaste tijd naar bed. Eet op gezette tijden.' Maak van die momenten een soort ritueel, en neem de tijd om te koken.

En zo zegt Thurlings: 'pillow forts' (een tent van kussens en lakens) zijn echt niet alleen voor kinderen! 'Bouw samen met je lief een fort met kussens en dekens, maak popcorn en doe samen een bordspel of kijk een filmpje.'

Thurlings deelt via haar Instagramaccount 'nienkethurlings' meer tips.