Vasten houdt in dat je gedurende een bepaalde periode je energie-inname beperkt, dus dat je geen calorieën tot je neemt. In dit artikel leggen we uit wat vasten precies is en welke vormen van vasten er zijn.

Intermitting fasten, ook wel onderbroken vasten, houdt in dat je periodes van wel en niet eten afwisselt. Er zijn verschillende varianten, die volgens dr. Ludidi, voedingswetenschapper, allemaal goed zijn. Uiteindelijk hebben ze allemaal ongeveer hetzelfde effect op het menselijk lichaam.

Dokters van Morgen over vasten

Voordelen van vasten

Vasten is een makkelijke manier om je verbrandingsmodus om te vormen. Onder normale omstandigheden draait het lichaam op koolhydraten. Maar als je vast, dus langdurig niet eet, dan raken de opgeslagen koolhydraten op en dan kan het lichaam nog maar één ding doen: vet verbranden. Voor een aantal mensen is gewichtsverlies daarvan een voordeel. In het verlengde daarvan kan het bijdragen in het voorkomen van welvaartsaandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes. En het kan je helpen om tijdens het sporten niet meer afhankelijk te zijn van bananen of sportdranken. Als je verbrandingsmodus is omgevormd stelt dat je in staat om tijdens het sporten vetten aan te spreken in plaats van koolhydraten.

Daarnaast kan vasten er ook voor zorgen dat je cellen verjongen. Dat betekent niet dat je opeens 120 jaar wordt zonder problemen, maar het helpt je wel gezond blijven. Je lichaam probeert verouderingsmechanismen tegen te gaan op het moment dat je gaat vasten.

Varianten van vasten

Hieronder leggen we uit welke vormen er zijn en wat de specifieke voordelen per variant zijn:

  • 5/2-methode: Bij deze methode vast je twee dagen achter elkaar. Je zou dat eventueel nog kunnen onderbreken met een klein eetmomentje van 500 calorieën (en dat je dus 23 uur vast). Het grote voordeel is dat het autofagie activeert. Dit is het herstellend vermogen van je lichaamscellen, waardoor ze minder snel vervangen hoeven te worden. Dit wordt in verband gebracht met het remmen van het verouderingsproces.
  • Om de dag: Dit wordt ook wel ‘every other day fasting’ genoemd. Je wisselt een heel dag vasten en een dag normaal eten met elkaar af. Dit is een manier om snel minder calorieën tot je te nemen waardoor je snel kunt afvallen.
  • Elke dag vasten: Bij deze variant vast je zo’n 14-16 uur per dag en eet je in een periode van tien, negen of acht uur. Dit is de meest bekende variant. Gedurende de 14 tot 16 uur, neem je helemaal geen calorieën tot je. Door deze variant te volgen kun je heel snel je stofwisseling omvormen van hoofdzakelijk suikerstofwisseling, naar vetstofwisseling. Dat kan helpen bij afvallen, maar bijvoorbeeld ook bij je sportprestaties, zodat je tijdens de inspanning minder afhankelijk bent van voedsel.

Welke vorm je kiest hangt af van je persoonlijke voorkeur. Sport je meer dan vier keer in de week, dan is de 5/2-methode misschien minder geschikt voor jou. Heb je een weinig regelmatig leven, dan is de variant waarbij je maar acht uur uur per dag eet wellicht het minst geschikt.

Lees hier welke vorm voor jou geschikt is