Kun je zonder problemen een nachtje doorhalen? Helpt alcohol om in slaap te vallen? Huisarts Wieger van de Kolk vertelt je feiten en fabels over slaap.

Hoe slaap ik beter?

Goede slaap is voor iedereen belangrijk. In je slaap rust je uit en vinden veel herstelprocessen in je lichaam plaats. Slecht slapen komt helaas ook vaak voor. Het is daarom belangrijk om te weten wat je moet doen om goed te kunnen slapen.

Feit of fabel

Ik kan prima een nachtje doorhalen

Dat geldt misschien voor veel mensen, maar je moet daar mee uitkijken. Vooral als je ouder wordt, kan je slaap daar snel door verstoord raken. Doe het dus liever niet.

De uren slaap voor twaalf uur tellen dubbel

Dat klopt eigenlijk niet. Het is wel zo dat de eerste uren van je slaap heel belangrijk zijn om goed uit te rusten. Het gaat dus meer om het aantal uren slaap dan wanneer je slaapt.

Alcohol helpt om in slaap te vallen

Dit klopt op zich wel, veel mensen noemen dit een slaapmutsje. Doe het toch liever niet. Je slaapt veel onrustiger daarna. Alcohol is dus geen slaapmiddel.

Op je mobiel kijken voor het slapen kan geen kwaad

Dat is een fabel. Als je veel op je mobiel kijkt voor het slapen worden je hersenen juist meer wakker. Doe het dus liever niet voor het slapengaan.

Snoozen is slecht

Snoozen is wel lekker, nog even in bed blijven liggen. Slecht is het niet, dat is echt een fabeltje.

Schaapjes tellen helpt bij het in slaap vallen

Voor sommige mensen werkt dit wel. Maar het is vooral belangrijk dat je in het uur voordat je gaat slapen geen drukke dingen meer doet. Zorg dat je omgeving rustig is en je je voorbereidt op het slapen gaan.