Het is belangrijk dat kinderen de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen. Dit kan door gezonde en gevarieerde voeding. Hoe gezond is de lunch die jij dagelijks aan je kinderen meegeeft?

Eten je kinderen het liefst een boterham? Geef ze dan bij voorkeur volkoren- of bruinbrood. Volkorenbrood bestaat helemaal uit volkorenmeel, terwijl bruinbrood een mix van volkorenmeel en bloem is.  Dit soort brood bevat veel vezels en is daarom een gezonde keuze. Zorg voor afwisseling door ook eens andere volkoren broodsoorten te gebruiken. Zoals bagels, broodjes of tortilla’s.

Gezond broodbeleg

Aan broodbeleg is in Nederland geen gebrek. Maar wat is nou een verantwoorde keuze? Zuivelspread, 20+ of 30+ kaas, makreel, hummus zonder zout, zalm, notenpasta of pindakaas zonder toevoegingen zijn bijvoorbeeld goede keuzes. Vleeswaren, broodsalades of zoet broodbeleg zoals hagelslag kunnen af en toe.

Een paar aanraders van het Voedingscentrum zijn:

  • Zuivelspread met schijfjes aardbei
  • Plakjes ei en kerstomaat
  • Volkoren notenbrood met margarine en aardbei
  • Hummus met reepjes paprika
  • Notenpasta met schijfjes komkommer

Lees ook: 'snoepautomaten verbannen van school'

Verlepte boterham met kaas

Heb je last van ‘zweterige’ kaas? Smeer de boterham dan een dag eerder en bewaar deze in vriezer. Haal het brood er de volgende ochtend uit. De boterham is dan ontdooid tijdens de pauze en nog lekker vers.

Liever geen brood?

Zijn je kinderen boterhammen helemaal zat? Geef ze dan eens iets anders mee. Wellicht heb je nog een restje avondeten over wat ze ook koud kunnen eten. Of maak bijvoorbeeld een pastasalade, quiche, yoghurt met muesli en fruit of havermout.

Drinken

In sappen en pakjes drinken zit veel suiker. Soms zelfs wel zes klontjes per pakje. Ook in fruitsap zit veel suiker. Geef daarom bij voorkeur vers fruit in plaats van fruitsap.

Ook als drinken light is, of geen suiker bevat, betekent dit niet dat het gezond is. Deze dranken bevatten namelijk zoetstoffen. En hoewel zoetstoffen geen calorieën hebben wennen kinderen hierdoor wel aan een zoete smaak.

Veel dranken tasten het tandglazuur aan, water is daarom de meest verstandige keuze. Melk mag ook, maar let er wel op dat het niet meer dan twee tot drie glazen per dag zijn.

Lees ook: 'Helft van de drinkpakjes zoeter dan Coca-Cola'

Snacks

Geef naast brood ook fruit en groenten mee, zoals tomaatjes, komkommer of wortel. Last van moeilijke eters? Geef dan een dip voor bij de groenten. Dips van hummus, pindakaas of pesto maakt de groenten wellicht lekkerder. Andere snacks zoals ongezouten noten kunnen ook een gezonde toevoeging zijn.

Voedingswaarden

Twijfel je bij een product of het een gezonde keuze is? Kijk dan altijd naar de voedingswaarde. Deze staan, net als de ingrediënten, op ieder product vermeld. Zo zie je snel of iets bijvoorbeeld veel suikers bevat.

Bron: Voedingscentrum