Door de nieuwe maatregelen rondom het coronavirus zit je waarschijnlijk meer binnen, en dit is niet goed voor de mens. Vooral actief blijven is een lastigere opgave, nu sportverenigingen sluiten. 

Je kunt prima buiten de deur sporten, mits je je wel aan de afstandslimiet van 1,5 meter houdt. Contact- en teamsporten vallen daardoor niet meer binnen de mogelijkheden, maar wat kun je wel doen?

Denk niet te moeilijk

Volgens Rebecca Beck, specialist bij Kenniscentrum Sport & Bewegen hoeft even bewegen helemaal niet moeilijk te zijn. Een stukje lopen of in de tuin werken is ook al beweging.

Ga je altijd met de auto naar de supermarkt? Kies er dan eens voor om op de fiets te gaan. Dan ben je toch even in beweging én lekker buiten. 

Hardlopen

Om in beweging te blijven kun je ook een stukje gaan hardlopen. Lekker met een muziekje op een rondje door de buurt rennen. Het houdt je fit en je bent op een veilige manier actief in de buitenlucht. 

Fietsen

Als je fit wil blijven kun je ook gaan fietsen. Je kunt een blokje om fietsen, maar je kunt jezelf ook uitdagen en verder fietsen naar het bos, het strand of een park. Je zou zelfs een combinatie tussen fietsen en (hard)lopen kunnen maken. Ben je wat minder mobiel? Dan kun je ook met de auto naar een natuurgebied gaan en daar een stukje wandelen. 

Buiten fitnessen

Zorgnu heeft eerder een artikel gepubliceerd over hoe je binnenshuis kunt sporten. Dit artikel gaat vooral in op apps en YouTube-video’s die gericht zijn op binnenshuis sporten, maar dat betekent niet dat je de oefeningen niet buiten uit kunt voeren! 

Touwtje springen

In eerste instantie lijkt dit misschien kinderachtig, maar veel professionele sporters doen het ook! Het is namelijk een zeer intensieve bezigheid. Een persoon van 60 kilo die 10 minuten touwtje springt, verbrandt iets minder dan 100 kilocalorieën. 

Bootcamp

Een bootcamp doe je vaak met meerdere mensen, maar in veel steden zijn ook speciale klimrekken voor bootcamps geplaatst, waardoor je voor jezelf een prima work-out in elkaar kunt knutselen. Nu is dit wel een risicovollere manier van bewegen, aangezien meerdere mensen de rekken hebben aangeraakt. Je kunt een desinfecterend doekje meenemen of handschoenen met grip aantrekken om besmetting te voorkomen.

Boksen

Nee, je kunt niet meer boksen in de sportschool, maar boksen hoeft helemaal niet met handschoenen en boksballen. Alleen de verschillende manieren van stoten en trappen zijn al intensief genoeg.

Bewegen met jonge kinderen

Ook jonge kinderen moeten in beweging blijven. Juist nu niet alleen volwassenen, maar ook kinderen veel thuis zijn, is er tijd voor quality-time met het gezin. Kenniscentrum Sport & Bewegen heeft verschillende simpele beweegspelletjes bedacht, die je samen met je kind of kleinkind uit kunt voeren. Deze spelletjes zijn gericht op kinderen van 0 tot 4 jaar en kun je buiten doen.

Natuurschilderij maken
Springen naar zeepbellen

Op deze pagina kan je deze en meer beweegspelletjes vinden. Daarnaast geeft Kenniscentrum Sport & Bewegen op deze website meer tips over hoe jong en oud in en om het huis actief kan blijven.