'Hogere vitamine B12-waarde voorspelt grotere kans op sterfte', luidt de kop van een onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). De wetenschappers zouden een verband hebben ontdekt tussen hoge B12-waarden en vroegtijdige sterfte. Moeten we ons zorgen maken? 

Over de gevaren van een B12-tekort is meer onderzoek gedaan dan naar de risico's van te hoge B12-waarden. Om een B12-tekort te voorkomen kan je extra vitaminesupplementen tot je nemen, maar loop je hierdoor een hoger risico op vroegtijdige sterfte?

Onderzoek vereist nuance

Wat de onderzoekers hebben geconstateerd is dat van een aantal groepen testpersonen, de groepen met hogere B12-waarden, een grotere kans hadden op vroegtijdige sterfte. 'Waar dit door komt, weten ze nog niet. Daar is meer onderzoek voor nodig. Het is pas een eerste associatie', laat een woordvoerder van de UMCG weten aan Zorgnu.

Het is dus niet bekend voor wie, in welke medische situatie en hoeveel B12 dan schadelijk zou zijn. 'De associatie tussen concentraties B12 en sterfte voor de algemene bevolking blijft onduidelijk', staat er in het onderzoeksrapport. 

Volgens het Voedingscentrum is er dan ook niet gelijk reden voor paniek. 'Ook andere factoren kunnen invloed gehad hebben op de uitkomst', zegt Jolanda Vis van het Voedingscentrum. Zo is er bijvoorbeeld geen gedetailleerde informatie over de eetpatronen van de testpersonen, wat ook een factor is die invloed heeft op de B12-spiegel. 

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) sluit zich hierbij aan. 'Zowel de oorzaak van de hoge B12-spiegels als het mogelijke mechanisme hoe hoge B12 de kans op sterfte vergroot, zijn onbekend en niet uit deze studie te halen. Meer onderzoek is nodig om uit te wijzen of het verband causaal is', laat een woordvoerder van het RIVM weten. 

Wat moet je doen als je B12-supplementen neemt?

Als je gebruikmaakt van B12-supplementen, is er volgens Vis niet per se reden om je zorgen te maken. 'Er zijn op dit moment geen ongewenste effecten bekend bij gezonde mensen die langdurig veel vitamine B12 innemen', zegt Vis. 

Het centrum baseert zich ook op het feit dat de Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) geen maximale waarde voor B12 heeft vastgesteld. 'Wanneer een te hoge inname van bepaalde voedingsstoffen op lange termijn slecht zou kunnen zijn voor je gezondheid, wordt hiervoor een aanvaardbare bovengrens opgesteld. Dit is bij vitamine B12 niet het geval', zegt Vis.

Het algemene advies bij vitaminesupplementen is om niet meer dan 100 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) te nemen. In het geval van vitamine B12, neem je dus niet meer dan 2,8 microgram per dag via een supplement.

Neem je extra B12 omdat je een tekort hebt? Stop hier niet zomaar mee en neem bij twijfel contact op met je huisarts. 

Update 24 januari 17:00 - UMCG trekt waarschuwing in 

De onderzoekers van het UMCG die deze week een waarschuwing hebben gegeven over de mogelijke gezondheidsrisico's van veel vitamine B12, hebben dit ingetrokken. Lees het persbericht.