Veel mensen hebben wel eens de behoefte om in de middag een dutje te doen. Maar is zo'n zogeheten powernap wel goed? Dokters van Morgen spreekt met Lonneke de Lau, werkzaam als neuroloog en somnoloog bij het Slaap/Waak Expertisecentrum van het Zaans Medisch Centrum, over de effectiviteit van deze powernaps.

Volgens De Lau zijn powernaps over het algemeen goed om te doen. Uit onderzoek is gebleken dat een powernap de concentratie bevordert en dat mensen beter presteren na zo'n kort middagdutje. 'Wij raden middagdutjes wel altijd af aan mensen die kampen met slapeloosheid. Deze mensen liggen 's nachts vaak wakker en hebben dan de neiging om in de middag die slaap in te halen, maar dit kun je beter niet doen,' aldus De Lau. 'Bij slapeloosheid moet je juist zorgen dat je overdag voldoende slaapdruk opbouwt, zodat je 's avonds echt slaperig bent. Maar over het algemeen zijn powernaps wel goed, mits je hem niet te lang maakt en hem op het juiste tijdstip doet.   

De beste tijd voor een powernap

De beste tijd om een middagdutje te doen is rond twee á drie uur in de middag. In ieder geval niet meer na vieren. 'Alles wat je na vier uur slaapt, gaat ten koste van je nachtslaap', zo vertelt De Lau. Je lichaam heeft een vast waak/slaapritme en in de middag zit daar een natuurlijk dipje in. 'Mensen voelen zich dan ook even moe en hebben dan behoefte om te slapen. Ze kunnen er vaak niet aan toegeven door de omstandigheden, maar eigenlijk is dit het natuurlijke moment om een kort dutje te doen.'  

Slaap niet langer dan twintig minuten

Het advies voor een effectieve powernap is om niet langer dan twintig minuten te slapen. Dus zorg ervoor dat je een wekker zet. Een slaapcyclus heeft een vaste volgorde: eerst lichte slaap, dan diepe slaap en vervolgens kom je in een REM-slaap, ook wel droomslaap genoemd. Volgens De Lau moet je ervoor zorgen dat je in die lichte slaap wakker wordt. 'Na twintig tot dertig minuten kom je in je diepe slaap terecht. Als je dan wakker moet worden, is dat heel vervelend. Ook kan te lang slapen ervoor zorgen dat je 's avonds niet goed meer in slaap komt.'  
 
Heb je de hele dag behoefte aan een powernap? Dan is het verstandig om even langs de dokter te gaan om te beoordelen of er geen sprake is van een slaapstoornis zoals slaapapneu.