Door de nieuwe maatregelen rondom het coronavirus gaan sportscholen, zwembaden en sportverenigingen dicht, waardoor de kans groot is dat je sportroutine ontregeld is. Geen paniek, want thuis kun je ook prima sporten.

In je woonkamer heb je minder ruimte, maar dit betekent niet dat je niets kunt doen binnenshuis. Er zijn verschillende oefeningen die je met weinig ruimte prima uit kunt voeren. Je kunt ervoor kiezen om allerlei losse oefeningen doen, maar je kunt ook op zoek gaan naar gestructureerde work-outs of zelfs work-outprogramma’s voor thuis. In dit artikel geeft Zorgnu je een aantal manieren om thuis te sporten. 

YouTube

Op YouTube zijn allerlei trainingen voor thuis te vinden. In deze video’s doet iemand oefeningen, die je tegelijkertijd nadoet. Als je simpelweg ‘workout’ in de zoekbalk neerzet, krijg je heel veel resultaten. Je kunt de resultaten filteren door aan te geven welk niveau je hebt, welk lichaamsdeel je precies wilt trainen en wat het doel is van je training. Een goede zoekterm zou bijvoorbeeld kunnen zijn: ‘workout beginner billen buik vetverbranding’. Op deze manier kun je gemakkelijker work-outs vinden die bij jou passen. Voor meer resultaten zou je ook Engelse zoektermen kunnen proberen. 

Dokters van Morgen heeft twee work-outs voor je opgesteld in samenwerking met een fysiotherapeut. Afhankelijk van je niveau kun je de zware of de lichte variant eens proberen. 

7 Minute Workout (zwaardere variant)
7 Minute Workout (lichte variant)

Apps

Er zijn verschillende apps in omloop die zich richten op binnenshuis sporten. Een groot voordeel van deze apps ten opzichte van YouTube-video’s, is dat de work-outs worden aangepast op jouw niveau en sportdoelen. Hieronder vind je twee voorbeelden van dit soort apps.

  • Virtuagym
    Deze app bevat meer dan 500 oefeningen en 100 complete work-outs voor thuis. De oefeningen worden je uitgelegd via instructies en animaties. Je kunt in deze app een persoonlijk fitnessschema maken en je sportdoelen aangeven. 
     
  • Sworkit
    Bij het opstarten van Sworkit kun je kiezen uit verschillende trainingssoorten, zoals cardio, yoga, krachttraining of stretching. Je kunt ook zelf losse oefeningen kiezen en een eigen work-out samenstellen. Iedere oefening wordt voorgedaan door afbeeldingen van een instructeur. In deze app kun je een persoonlijk sportprogramma laten opstellen voor een x-aantal weken. Op basis van de tijd die je aangeeft en de doelen die je stelt, maakt Sworkit een programma voor je.

Nederland in Beweging

Niet alleen online, maar ook op televisie wordt aandacht besteed aan bewegen. Iedere ochtend om 10:00 wordt op Omroep Max het programma Nederland in Beweging uitgezonden. Twee instructeurs doen oefeningen voor en stimuleren je om actief mee te doen. Als je hieraan meedoet, heb je aan het begin van de dag al een kwartier bewogen, waarmee je de helft van de dagelijkse bewegingsnorm al behaald hebt. 

Losse oefeningen voor tussendoor

Als je thuiswerkt of weinig tijd hebt, komt het voor jou misschien beter uit om wat losse oefeningen te doen. Om te beginnen zou je door de dag heen een paar keer extra de trap op en af kunnen lopen. Ook zou je je beenspieren kunnen trainen door tegen een muur aan te zitten terwijl je werkt.
Daarnaast zijn er zijn veel fitnessoefeningen die je even tussendoor kunt doen. Als je op Google zoekt naar ‘sport oefeningen voor thuis’, vind je al een hele hoop opties.