Nu je meer thuiszit door corona, is de kans aanwezig dat je een aantal kilo bent aangekomen. Als je voor de zomer wat af wilt vallen, is het niet aan te raden om een crashdieet te doen. 

In dit artikel lees je hoe je wél verantwoord af kunt vallen en wat een crashdieet met je lichaam en mentale gezondheid doet. Dokters van Morgen spreekt met Erica Slof, diëtist Lelystad en Henriette Verhoeven van Diëtisten Coöperatie Nederland.

Waarom werkt een crashdieet vaak niet?

Ten eerste eet je te weinig calorieën. Je hebt hierdoor geen energie om naast het letten op eten, ook te sporten. Verder kan het eten van te weinig calorieën tot een tekort aan voedingsstoffen leiden. 'Of je nu met shakes of komkommer afvalt, het is allebei erg slecht voor je lichaam', benadrukt Slof. 

Een crashdieet helpt voor een aantal weken, maar niet voor de lange termijn. Je pakt je levensstijl niet aan, waardoor je niet snel een langdurig resultaat zal behalen. Je valt telkens terug in dezelfde valkuilen. Als het crashdieet af is, is de kans groot dat je snakt naar iets lekkers en langzaam terug naar af gaat. 

Wat doet een crashdieet met je lichaam?

Een crashdieet kan een verlaging van de russtofwisseling veroorzaken. De russtofwisseling is de laagste snelheid waarop je verbrandingsmechanisme kan functioneren. Het kan zijn dat deze verlaging niet meer op het oude niveau terugkomt. Je lichaam gaat door het weinige eten in een 'reservestand' staan. Als jij weer normaal gaat eten, is jouw mechanisme trager dan wat het was, waardoor je aan kunt komen.

Hoe kan ik wel verantwoord afvallen voor de zomer? 

Motivatie

Waarom wil je afvallen? Bedenk dat het niet alleen gaat om hoe je eruit ziet, maar ook om hoe je je voelt. Doe het omdat het jou beter laat voelen, niet alleen omdat je er net zo uit wilt zien als iemand anders. 

Vloeibare suikers

Een makkelijke manier om wat kilo's kwijt te raken is door te stoppen met het drinken van frisdrank en andere 'vloeibare suikers', zoals smoothies en sapjes. Ook smoothies van puur fruit zijn suikers. 'In je maag is het donker, die weet niet of het van suiker komt of van fruit.'  Je drinkt als het ware gedachteloos suiker, door hiermee te stoppen zet je al een stap in de goede richting.

Eet je drie maaltijden

Zorg dat je de drie maaltijden op een dag (ontbijt, lunch en avondeten) goed eet en verzadigd bent. Vol zitten is niet goed, maar zorg dat je voedingsstofrijk eet. Zo voorkom je dat je gedurende de dag of avond trek krijgt en snakt naar lekkere tussendoortjes.

Hoe houd ik een gezonde levensstijl vol? 

Wederom is het belangrijk dat je een goede motivatie vindt en een doel voor ogen hebt. Hiervoor is het van belang dat je weet wat je basissituatie van je lichaam is. Verhoeven: 'Veranderingen op lange duur hebben het meeste effect. Het verliezen van kilo's is een factor, maar vaak is de middelomtrek nog belangrijker.'  

Blijf goed eten

Op lange termijn blijft het belangrijk om goed te eten. Als je te weinig eet, is de kans groot dat je het op termijn niet meer volhoudt. Afvallen gaat langzamer als je goed eet, maar hierdoor wordt verantwoord eten vanzelfsprekender en is het makkelijker vol te houden. 

Wees niet te streng

Straf jezelf niet als je iets ongezonds gegeten hebt. Op langere termijn is de kans groot dat dat je wel eens snakt naar iets lekkers. Gun jezelf dat ook, maar met mate. Zie iets lekkers eten als een uitzondering, iets waar je naar uit kunt kijken. Plan er iets leuks omheen, zodat je er echt van kunt genieten. Zo blijf je bewust van wat je eet. Om te voorkomen dat je niet teveel ongezond eet, geeft Slof een tip: haal een ding, niet een pak voor de hele week. Je kunt beter in het weekend een gebakje nemen dan elke dag een koek. Slecht eten moet een uitzondering zijn, geen gewoonte.

Als het met jou persoonlijk even niet goed gaat, is straffen niet de manier of jezelf tot gezond eten te dwingen. Soms is je hoofd even ergens anders bij. Zet het diëten dan even op een lager pitje. Mentale stabiliteit is namelijk erg belangrijk als je het afvallen vol wilt houden. 'Als je slecht in je vel zit, is het helemaal niet gek dat je focus niet bij eten ligt', benadrukt Slof.