We kennen het bijna allemaal: je favoriete maaltijd staat op tafel en je hebt moeite om je in te houden, waardoor je meer eet dan nodig. Het resultaat is dat je met buikpijn en een ongemakkelijk en 'vet' gevoel op de bank ploft. Voedingspsychologe Diana van Dijken-Bonestroo geeft je enkele tips die je helpen om dit overvolle gevoel voortaan te komen.

Meer eten dan nodig, met een opgeblazen gevoel als gevolg, noemen we overeten. Dat kan op korte termijn leiden tot vermoeidheid en winderigheid. Ook ben je even niet in staat om fysieke inspanning te verrichten omdat alle energie in het verteren van voedsel wordt gestopt. Van Dijken-Bonestroo wil mensen vooral waarschuwen voor de effecten op de lange termijn. 'Door je veelvuldig te overeten, raakt het lichaam gewend aan steeds meer voedsel. Dit zorgt ervoor dat het signaal dat vanuit buik naar je hersenen wordt gestuurd steeds zwakker wordt. Doordat je steeds meer kan eten, is er een grote kans dat dit op lange termijn tot overgewicht leidt.'

Met de volgende tips kom jij voortaan voldaan, maar niet overvol van tafel:

Focus op het eten

'Mensen zijn met hun aandacht bij andere dingen: ze kijken televisie, zitten tussendoor op Facebook of zijn in gesprek. Dan ben je eigenlijk helemaal niet bewust bezig met wat je binnenkrijgt. Je gaat veel te snel eten en je hersenen zijn afgeleid. Daardoor krijgt je brein te laat het seintje binnen dat je vol zit.' Volgens de voedingspsychologe is het daarom belangrijk dat je er goed voor gaat zitten. 'Ga aan de eettafel zitten en kijk naar wat je eet.'

Eet rustig

'Door rustig te eten krijgt je lichaam de tijd om een signaaltje naar je hersenen te sturen. Als je moeite hebt met rustig eten kun je er eens voor kiezen om er duidelijk op te letten dat je mond volledig leeg is, voordat je een nieuwe hap neemt. Ook werkt het als je halverwege je bord even stopt met eten. Na een pauze van vijf minuten ben je veel beter in staat om te bepalen hoe vol je eigenlijk echt zit.'

Pak een kleiner bord

'Zo'n 25 jaar geleden waren de borden voor het avondeten even groot als de ontbijtborden van nu. Het oppervlak waarvan we eten is daardoor 1,5 keer zo groot geworden. Daar pas je de porties op aan.' Van Dijken-Bonestroo wijst erop dat je portie groter lijkt als je een kleiner bord pakt. 'Dat helpt je bij het doseren van je voedsel. Ook ben je veel bewuster bezig met je eettempo.'

Je bord hoeft niet leeg

Veel mensen hebben van thuis meegekregen dat het bord leeg moet. De voedingspsychologe denkt dat we langzaam van dat idee af moeten stappen. 'Alles opeten lijkt natuurlijk een logisch gegeven met het oog op voedselverspilling, maar we moeten af van het idee dan het onbehoorlijk is om eten te laten liggen. Genoeg is genoeg.'

Let op met alcohol

'Alcohol neemt de remmingen weg. Dat zorgt ervoor dat je ongeremd gaat eten', legt Van Dijken-Bonestroo uit. Daarbij wijst ze erop dat alcohol een soort vergif is, dat je lichaam zo snel mogelijk wil opruimen. Daarvoor is vet nodig, en snel. 'Door die schreeuw naar vet in combinatie met de ontbrekende remming, ben je geneigd veel sneller en dus meer te eten.'

Ben je benieuwd naar de andere gevolgen van alcohol?

Dit doet alcohol met je lichaam

Noot: Dit is een artikel uit december 2017, gecontroleerd door de redactie op 20 december 2018.