Dat richting de zomer Nederland langzaamaan van het slot gaat, zal voor velen als een geschenk uit de hemel voelen. Je mag weer het terras op, op vakantie gaan of naar het strand. Echter, na maanden in thuisisolatie te hebben gezeten, beginnen bij sommigen de coronakilo's wellicht aan te tikken. Tijd voor Dokters van Morgen om alle afval- en dieettips uit de oude doos te halen.

Terug naar februari 2017. In een uitzending van Dokters van Morgen komt het DNA-dieet aan bod. Het idee hierachter is vrij simpel. Iedereen heeft in zijn of haar genen aanleg voor bepaalde zaken. Door het DNA van een persoon te onderzoeken, kunnen bijvoorbeeld een verhoogde kans op obesitas of extra behoefte aan bepaalde vitamines naar voren komen. Vervolgens kan het dieet van diegene daarop worden afgestemd. 

Het DNA-dieet wordt gebruikt door topsporters om hun leefstijl te perfectioneren en zo het maximale uit zichzelf te halen. In 2017, en tot op heden, zijn wetenschappers echter kritisch op het DNA-dieet, omdat er niet voldoende wetenschappelijk bewijs is dat een op het DNA aangepast dieet werkelijk beter is dan ieder ander dieet. In een artikel van Het Parool uit 2019 wordt daarnaast aangestipt dat het vooral belangrijk is dat iemand een dieet kan volhouden, ongeacht wat dat voedingsadvies is.

Benieuwd naar het fragment over DNA-dieet?

Het Leende-dieet

Later in 2017 wijdt Dokters van Morgen zelfs een hele aflevering aan afvallen. Hierin komt het Leende-dieet aan bod. Inwoners van het Brabantse Leende zijn gemiddeld dikker dan andere Nederlanders en besluiten massaal koolhydraatarm te diëten. Met succes, al wijst het Voedingscentrum erop dat het weren van een volledige productgroep er ook voor kan zorgen dat je andere noodzakelijke stoffen te weinig of niet binnenkrijgt.

Waarom een koolhydraatarm dieet? Alle koolhydraten die je eet worden in je darmen afgebroken tot suiker. Deze suikers worden opgenomen in het bloed, waardoor de suikerspiegel in het bloed hoger wordt. Dit zorgt vervolgens weer voor meer productie van het hormoon insuline. En insuline is het hormoon wat suikers kan afbreken… en opslaat als vet.

Nadat je veel koolhydraten hebt gegeten, stijgt dus ook je insulineproductie. Op dat moment stopt de verbranding van vet en slaat je lichaam de overtollige energie op in de vetcellen. Na een paar uur kan dit leiden tot een tekort aan suiker in het bloed en dat zorgt weer voor een gevoel van honger en verlangen naar iets zoets. Het is vaak lastig om niet toe te geven aan deze 'lekkere trek'. En dan start het proces weer van voor af aan; een vicieuze eetcirkel die ervoor zorgt dat we langzaam dikker worden.

 

Pioppi-dieet

Een dieet vernoemen naar een plaatsnaam: het komt vaker voor! Zo is het Pioppi-dieet vernoemd naar het gelijknamige Italiaanse plaatsje, dat gezien wordt als de gezondste plek op aarde. In 2018 maakt Dokters van Morgen een aflevering over voedsel als medicijn, waar het Pioppi-dieet als mogelijk wondermiddel wordt onderzocht.

Het Pioppi-dieet behelst meer dan niet meer snoepen of alleen nog water drinken. Het is een verandering in leefstijl, zonder dat dit - op het eerste oog - wereldschokkende veranderingen in de meeste levens teweeg hoeft te brengen. Belangrijk is natuurlijk gezonde voeding, maar zeker ook voldoende beweging, ontspanning en sociaal contact.

Zo ziet het Pioppi-dieet er uit

De belangrijkste conclusie is dat een dieet op zich niets zegt over of je afvalt of niet. Het gaat erom dat je een dieet volgt dat je kunt volhouden. Op die manier breng je een verandering teweeg in leefstijl en dát kan ervoor zorgen dat je ook op de lange termijn effect ziet. Bovenstaande diëten geven je in ieder geval extra mogelijkheden om een dieet te vinden dat past bij jou. Twijfels of vragen? Neem dan contact op met je huisarts of een diëtist.