De feestdagen staan voor de deur en dat gaat gepaard met winkels die vol liggen met aantrekkelijke, maar ook vaak ongezonde(re) lekkernijen. Het wordt je dus niet makkelijk gemaakt een gezonde levensstijl aan te houden in de decembermaand. Zorg.nu vroeg het Voedingscentrum om tips voor een verantwoorde kerst.

Tip 1: Houd je gewone ritme aan

Het Voedingscentrum constateert dat veel mensen tijdens de feestdagen afwijken van hun normale ritme. Als je je ook tijdens kerst fit wilt voelen, is het advies om ook deze dagen het ritme van drie maaltijden per dag aan te houden. ‘Het overslaan van maaltijden omdat je bijvoorbeeld een grote lunch verwacht, kan ertoe leiden dat je meer tussendoortjes eet.’

Tip 2: Ga niet overeten

Met eindeloos veel lekkere dingen op tafel kan het lastig zijn om te stoppen met eten. Maar meer is niet altijd beter, stelt het Voedingscentrum. ‘Stop als je voldaan bent met eten. Je vervelend voelen omdat je te veel hebt gegeten, kan een domper zijn op de feestvreugde.’ Luister dus goed naar de signalen van je lichaam.

Om te voorkomen dat je teveel eet, is er de volgende truc: eet met kleine happen en drink kleine slokjes. Door met een kleinere lepel of uit een klein kommetje te eten voel je je al sneller vol. Dit komt omdat je hersenen meer smaakprikkels krijgen om te verwerken.

Lees ook: Voorkom een overvol gevoel na het eten

Tip 3: Zorg dat jij de gastheer of –vrouw bent

Door zelf het initiatief te nemen ben jij degene die bepaalt wat er op het menu staat. Jij hebt de planning in handen en dat is ook weer een manier om overeten te voorkomen. Zo kun je bijvoorbeeld minder gangen serveren, kiezen voor kleinere porties en het menu invullen met recepten die je kunt maken met magere ingrediënten.

Ook kun je ervoor zorgen dat calorierijke tussendoortjes zoals kerstkransjes achterwege blijven. Hoe je de verleiding om toch ongezonde snacks aan te schaffen de baas blijft? Het Voedingscentrum adviseert om een andere route door het winkelcentrum te lopen, zodat je niet langs je favoriete banketbakker hoeft. 

Tip 4: Blijf bewegen

Omdat je tijdens de kerstdagen waarschijnlijk toch wat meer eet, is bewegen een manier om de extra calorieën te compenseren. Wist je bijvoorbeeld dat een beker warme chocolademelk met een toefje slagroom 254 calorieën bevat? Hoewel de sportschool misschien geen optie is tijdens de feestdagen, zijn er genoeg andere manieren om actief bezig te zijn. Maak bijvoorbeeld een wandeling of ga een rondje fietsen.

Van plan om die mok chocolademelk te verbranden? Lopend kost het ongeveer een uur om van 254 calorieën af te komen. Op de fiets gaat het iets sneller; dan ben je ze na ruim een halfuur kwijt.

Tip 5: Drink bij elk glas alcohol een glas water

De meest gezonde optie wat alcoholische dranken betreft is natuurlijk om deze geheel te laten staan. Maar voor degenen die kerst toch graag vieren met een glas wijn of bier, is het aan te raden om daarnaast een glas water te drinken. Waarom? Jellinek, een instelling voor verslavingszorg, legt uit dat je hiermee een tekort aan vocht voorkomt. Alcohol drijft namelijk het vocht in je lichaam af, wat een oorzaak kan zijn van een kater. Daarnaast zorgt het water ervoor dat je vol raakt. Hierdoor zal je minder glazen met alcohol drinken

Ben je benieuwd wat alcohol nog meer met je lichaam doet? Zorg.nu zet het in dit artikel voor je op een rij.