Goede voornemens voor het nieuwe jaar: wie maakt ze niet? Elke januari vertel je jezelf weer dat je vanaf nu écht meer gaat bewegen en minder zult stressen. Na al die jaren van doelen stellen ben je waarschijnlijk een ware expert geworden op dit gebied, maar wist je ook al dat…

… gezonder leven een van de meest gebroken goede voornemens is?

Volgens psycholoog Jeffrey Wijnberg komt dit door de algemeenheid van het doel. Veel populaire goede voornemens zijn niet specifiek genoeg waardoor de kans op slagen klein is. Hoe je ze dit jaar wél volhoudt, lees je hier.

… we in januari starten omdat we een nieuw jaar zien als een nieuwe kans?

Herinner je je het gevoel dat je vroeger kreeg als je op school aan een nieuw schrift toe was? Dit was hét moment om te beginnen met netjes te schrijven. Zo werkt dat ook met een nieuw jaar. Wijnberg: ‘Een nieuw jaar betekent opnieuw beginnen. De keuzes die je in het voorgaande jaar hebt gemaakt, kunnen worden vergeven en vergeten.’ Je start met een schone lei.

… januari de slechtste maand is voor goede voornemens?

Hoewel je dus zelf misschien het gevoel hebt dat januari de beste maand is om te starten met goede voornemens, is dit niet zo. Wanneer je dan wel een hoge kans hebt op succes? Je zult het misschien niet verwachten, maar dat is in augustus. Na je vakantie moet je namelijk hoe dan ook wennen aan nieuwe routines. Een mooie gelegenheid om je goede voornemens mee te nemen, dus.

… het voor iedereen verschilt hoeveel tijd je nodig hebt om van een goed voornemen een gewoonte te maken?

Op Google wemelt het van zoekresultaten die beweren dat het 21 dagen kost om een nieuwe gewoonte aan te leren. Maar in hoeverre is dit waar? Onderzoek van Philippa Lally, psychologisch wetenschapper, wijst uit dat het inderdaad om een minimum van ongeveer 21 dagen gaat. Deze tijd verschilt echter per persoon.

Volgens Wijnberg heeft de tijd die nodig is daarnaast te maken met wat je goede voornemen is. Het ene doel is namelijk makkelijker te realiseren dan het andere. ‘De gewoonte die je jezelf wilt aanleren moet te integreren zijn in je dagelijks leven. Om iets te blijven doen, moet het een vast ritueel worden waar je niet meer zonder kunt. Hoe langer je ermee bezig bent, hoe groter de kans dat het een gewoonte wordt.’

… meer slapen helpt bij het volhouden van goede voornemens?

Volgens Kelly McGonigal van Stanford University staat slaaptekort je wilskracht in de weg. De werking van de prefrontale cortex – het deel in je hersenen dat betrokken is bij impulsbeheersing, plannen en het nemen van beslissingen – wordt verstoord wanneer je weinig slaapt. Extra slaap is dus geen overbodige luxe als je jouw goede voornemens wilt volhouden.

Noot: Dit is een artikel uit november 2017, gecontroleerd door de redactie op 20 december 2019.