Het Pioppi-dieet is gebaseerd op het dorpje Pioppi in Italië waar opvallend veel 100-plussers wonen. Het draait allemaal om een Mediterrane leefstijl: gezond eten (natuurlijke producten en goede vetten), genoeg bewegen, een goede nachtrust en sociale contacten. Welke producten worden in dit dieet aangeraden om te eten en wat kun je beter laten staan?

Let op: gebruik je medicijnen, overleg dan altijd met je huisarts als je start aan dit dieet omdat het invloed kan hebben op je cholesterol- en bloedsuikerwaarden.

In de uitzending van Dokters van Morgen (2 oktober 2018) hebben we aandacht besteed aan hoe voeding ingezet kan worden als medicijn. Drie mensen met overgewicht, hart- en vaatziekten of diabetes type 2 hebben in drie weken hun levensstijl omgegooid en geleefd zoals de inwoners van het dorpje Pioppi. Hier kun je zien hoe dat ze is afgegaan en wat voor resultaten dat heeft opgeleverd. Wil je weten hoe het Pioppi-dieet werkt? Dat lees je in het artikel 'Pioppi-dieet: zo werkt het'.

Het Pioppi-dieet gaat uit van natuurlijke producten, goede vetten en geen koolhydraten. Deze producten kun je op je boodschappenlijst schrijven:

Belangrijk: koop van alles de pure variant (dus zonder toevoegingen)

  • Olijfolie
  • Kokosolie
  • Roomboter
  • Volle yoghurt, volle kwark
  • Volle melkproducten
  • Volle roomproducten
  • Crème fraîche
  • Alle kazen
  • Alle onbewerkte vleesproducten
  • Alle onbewerkte visproducten inclusief tonijn in olijfolie of water, ansjovis in olijfolie of water, makreel in olijfolie of water, etc.
  • Alle onbewerkte groenten, behalve aardappelen en aardappelproducten
  • Noten (rauw en ongezouten)
  • Eieren
  • Kruiden
  • Fruit (Liever niet: meloen. Wel bijvoorbeeld: bessen, frambozen, aardbeien of een appel)
  • Pure chocolade met minimaal 85% cacao (met mate)
  • Rode wijn (met mate, één glas per dag)
  • Koffie
  • Thee
  • Water

Deze producten kun je voorlopig beter laten staan:

  • Alle producten met toegevoegde suikers
  • Gedroogde vruchten en dadels
  • Brood, pasta, rijst, ontbijtkoek, couscous, risotto, crackers etc.
  • Bewerkte yoghurt- en kwarkproducten
  • Sauzen uit potjes en pakjes
  • Cruesli
  • Mueslirepen
  • Zonnebloemolie
  • Frisdrank
  • Vruchtensappen
  • Honing
  • Alcohol (behalve rode wijn)
  • Light-producten
  • Exotisch fruit zoals ananas, bananen, mango, meloen, kiwi, sinaasappel, etc. Hier zit teveel suiker in.