Het aantal burn-outklachten onder werknemers blijft stijgen. Ook studenten met een lening hebben steeds vaker last van stress. Maar wat houdt stress eigenlijk in en wat doe je ertegen? Zorg.nu zocht het uit.

Wat is stress?

Stress kan worden omschreven als spanning. Deze spanning is normaal en voor iedereen nodig om optimaal te presteren. Bij een spannende of andere lichte stress veroorzakende situatie ontstaat er een reactie in het lichaam. Er wordt op dat moment meer cortisol – het zogeheten stresshormoon – aangemaakt in de bijnieren, wat ervoor zorgt dat je alert bent en dus goed kunt reageren. Op dit niveau is stress niets om je zorgen over te maken.

Wat zijn de oorzaken van stress?

Veroorzakers van stress zijn uiteenlopend. Zo kan een sollicitatiegesprek je spanning bezorgen of kan het overlijden van een naaste je teveel worden. Het is echter moeilijk te zeggen wanneer stress je op een negatieve manier beïnvloedt. Dit verschilt namelijk per persoon. De een kan bijvoorbeeld beter tegen drukte op het werk dan een ander.

Lees ook: Studenten ervaren grote prestatiedruk en stress door lening

Wat zijn de gevolgen van stress?

Zoals net al duidelijk werd, brengt stress niet altijd ernstige gevolgen met zich mee. Bij lichte spanning tijdens bijvoorbeeld een presentatie kan het zelfs een positief effect hebben op het lichaam. In zo’n situatie is stress snel voorbij en herstelt je lichaam zich daarna weer.

Naast de gezonde variant van stress zijn er ook situaties waarin de spanning te lang aanhoudt. Het hormoon cortisol breekt in dit geval niet af en blijft daarmee hoog. Je bent hierdoor constant gespannen. Na verloop van tijd kan deze chronische stress ervoor zorgen dat je overspannen raakt of uiteindelijk een burn-out krijgt. Dit resulteert in zowel psychische als lichamelijke klachten. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld geheugenproblemen, hoofdpijn en gevoel van uitputting.

Lees ook: Aantal burn-outklachten onder werknemers blijft stijgen

Tips bij chronische stress

Stresscoach en directeur van een stresscentrum Carolien Hamming gaf in de uitzending van Zorg.nu enkele adviezen over wat je het beste wel en niet kunt doen wanneer stress blijvend is geworden.

  1. Vermijd prikkels.
  2. Zorg ervoor dat je veel slaapt.
  3. Ga niet sporten. Tijdens het sporten spreek je je stresssysteem aan. Als je een burn-out hebt dan is dit systeem ontregelt. Om een burn-out te voorkomen is sporten wel aanbevolen.
  4. Behoud je ritme, dus slaap bijvoorbeeld niet tot 10.00 uur uit als je normaal gesproken om 7.30 uur opstaat.
  5. Vermijd multitasken: doe een ding tegelijk en rust daarna uit voordat je aan iets anders (eenvoudigs) begint.

Dit is een artikel uit 2017, door de redactie gecheckt op 08 februari 2019.