UV-straling kan schadelijk zijn voor je huid. Je kunt er zelfs huidkanker van krijgen. Zonnebrandcrème beschermt je tegen de zon. Smeer je dus altijd in als je de zon in gaat! Maar waar moet je op letten bij het aanschaffen van zonnebrandcrème? Hoe vaak moet je je insmeren? En wat zegt zo’n factor eigenlijk? Zorg.nu geeft advies.

De zon zendt verschillende soorten straling uit: UVA-straling, UVB-straling en UVC-straling. Deze laatste komt niet door de ozonlaag en bereikt het aardoppervlak niet, de andere twee wel. UVB-straling zorgt voor een bruin kleurtje, maar ook voor verbanding. UVA-straling dringt het diepst door in je huid, versnelt de huidveroudering en beschadigt de huid. Jaarlijks krijgen ruim 50.000 mensen te horen dat ze huidkanker hebben, wat meestal het gevolg is van UV-straling. Belangrijk is dus om je tegen beide stralingen te beschermen. Controleer op de verpakking van een zonnebrandcrème of deze zowel UVA- als UVB-bescherming bevat.

Advies: 'minimaal factor 15'

Wanneer je voor het schap met zonnebrandcrèmes staat, moet je kiezen welke factor je aan gaat schaffen. Een hoge Sun Protection Factor (SPF) biedt meer bescherming dan een lage. Het advies van het KWF Kankerbestrijding is om je bij dagelijkse buitenactiviteiten in te smeren met factor 15. Ga je uitgebreid zonnen of op (wintersport)vakantie, gebruik dan factor 30. Een zonnebrand met factor 30 zou beschermen tegen 97% van de zonnestralen. Factor 50 beschermt ook niet 100%, dus zit er niet veel verschil tussen factor 30 en factor 50. Aangeraden wordt niet een zonnebrandcrème lager dan factor 15 te gebruiken.

Een borrelglaasje vol

Met een hogere factor zou je langer de zon in kunnen, maar je moet je sowieso binnen twee uur opnieuw insmeren. Wat daarnaast erg belangrijk is: de hoeveelheid zonnebrandcrème. 'Je kunt beter een factor 30 goed smeren, dan een factor 50 niet goed,' zegt Dr. Jetske Ultee, onderzoeksarts dermatologie in een uitzending van Radar. Ze geeft als richtlijn om een borrelglaasje vol crème als hoeveelheid aan te houden voor het insmeren van je hele lichaam. Dit komt neer op zo'n veertig milliliter. Tot slot: het kan per huidtype verschillen welke factor het meest geschikt is.

Test: huidtype

Ook bij waterproof zonnebrandcrème blijven smeren

Ga je op strandvakantie? Overweeg dan een waterproof of waterresistente zonnebrandcrème te kopen. Zo'n zonnebrandcrème blijft na het zwemmen beter op de huid zitten dan een niet-waterproof crème. Volgens de wet is een zonnebrandcrème waterproof als na 40 minuten zwemmen de beschreven SPF nog steeds wordt gehaald. Denk dus niet dat je met één keer smeren klaar bent voor de rest van de dag. Ook door het afdrogen na het zwemmen wordt vaak een deel van de zonnebrandcrème verwijderd.

Smeren in de schaduw

'Ik blijf toch de hele dag in de schaduw, dus ik hoef me niet in te smeren.' Fout! In de schaduw vang je minder UV-stralen op, maar je ontkomt er niet aan. Dus ook dan: smeer je in.

'Verdubbelde kans op een melanoom'

Ben je met kinderen? Voel je dan verantwoordelijk om ook hen te blijven insmeren. Al spelend op het strand gaan er ongemerkt uren voorbij. Zeker wanneer ze af en toe ook de zee inrennen, is steeds opnieuw smeren cruciaal. Volgens het KWF geeft ernstige verbranding in de jeugd een verdubbelde kans op een melanoom (de meest kwaadaardige vorm van huidkanker) op latere leeftijd. Houd kinderen jonger dan 1 jaar helemaal uit de zon.

Waar moet je nog meer op letten?

  • Smeer je dertig minuten voor het zonnen in. Zo krijgt de zonnebrandcrème de tijd om in te trekken voordat je blootgesteld wordt aan de zon.
  • Zoek tussen 12.00 uur en 15.00 uur de schaduw op. De zon is dan het schadelijkst.
  • Een hoedje of petje kan helpen het hoofd en de nek te beschermen.
  • Let op de ingrediënten in zonnebrandcrème: alcohol kan de huid irriteren en toegevoegde parfums kunnen in combinatie met de zon voor pigmentvlekken zorgen.

Heb jij nog tips om zonnebrand te voorkomen?

Praat mee

Bron: KWF/Radar