De Week Zonder Vlees is 11 maart 2019 begonnen. Nederlanders worden uitgedaagd om een week lang geen vlees te eten. Is het gezond om zeven dagen geen vlees te eten, en hoe doe je dat?

In de schijf van vijf van het Voedingscentrum staat beschreven wat je moet eten om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Voorheen was vlees er nog onderdeel van, maar dat is inmiddels vervangen. Nu staat er: Minder vlees en meer plantaardig. Varieer met vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten. Volgens het Voedingscentrum kun je heel goed zonder vlees.

'Vegetarisch eten is veel duurder'

Mensen denken vaak dat het duurder is om vegetarisch te eten. Dit is meestal gebaseerd op de prijzen van vleesvervangers die je in de supermarkt koopt. Behalve zo'n groenteburger zijn er nog heel veel andere manieren om geen vlees te eten.

Lees ook: 'We moeten minder vlees en dierlijke producten eten'

Peulvruchten

Peulvruchten, zoals linzen en bonen, zijn een goedkope en makkelijke manier om vlees te vervangen. Daarnaast bevatten ze ook LDL-cholesterol waardoor je bloedvaten gezonder blijven. Je kunt gedroogde peulvruchten kopen die je soms moet weken en daarna nog moet koken. Koop je peulvruchten in blik of pot, dan hoef je ze alleen nog te verwarmen. Vervang gehakt in pasta bolognese eens voor bruine linzen. Geen fan van de textuur van linzen, of heb je moeilijke eters? Pureer de linzen dan door de saus, niemand merkt er dan wat van. Of maak een Mexicaanse bonenschotel met kidneybonen en paprika. Liever iets dat meer op vlees lijkt? Je kunt ook zelf bonenburgers of falafel maken.

Noten

Een andere goede vleesvervanger zijn noten. Bijkomend gezondheidsvoordeel: ze verlagen ook het risico op hartziekten. Je kunt dagelijks een handje ongezouten noten (geen pinda's dus) eten. Je kan noten ook in het avondeten verwerken. Een curry met cashewnoten bijvoorbeeld, of een salade met walnoten. Heb je zin in een pasta met roomsaus? Dan kun je ook cashewnoten weken, blenden en verwerken tot een sausje. Liever noten bij je ontbijt? Maal amandelen tot amandelpasta voor op brood.

Lees ook: Zelf je vitaminetekort meten, is dat betrouwbaar?

Eieren en zuivel

Eieren en zuivel zijn dierlijke producten en bevatten vitamine B12. Als je geen vlees eet is het belangrijk dat je er voldoende van binnen krijgt. Veel melkvervangers en vleesvervangers bevatten toegevoegde B12. Maar je kunt dus ook gewoon een eitje of yoghurt eten. Wist je al dat twee eieren vergelijkbaar zijn met één stuk onbereid vlees?

Eiwit en ijzer

Mensen denken ook vaak dat je zonder vlees een tekort aan ijzer krijgt. Veel voeding bevat echter ijzer, niet alleen dierlijke producten. Bladgroenten en volkoren graanproducten bevatten bijvoorbeeld veel ijzer.

Eiwit vormt meestal geen probleem als je geen vlees eet. De meeste mensen eten namelijk meer eiwit dan nodig is. Eet je vegetarisch? Let dan wel op dat je voldoende van de bovenstaande producten eet. Eiwit zit onder andere in zuivel en volkoren graanproducten.

Bron: Voedingscentrum