Opticiens stunten aan het einde van het jaar met acties waarin je via je zorgverzekering een gratis bril of fikse kortingen kunt krijgen. Wat moet je weten als je zo'n bril 'zonder bijbetaling' wil?

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis liet in 2016 weten te pleiten voor een stop op campagnes waarin consumenten worden aangezet 'gratis' producten af te nemen. 'Gratis zorg' bestaat volgens de zorgverzekeraar niet. 'Alle verzekerden betalen mee via de premie en die stijgt op deze manier verder.'

Lees ook: Zorgaanbieders verleiden patiënt met cadeaus

Reclame aangepast naar 'zonder bijbetalen'

Een poging van het Zilveren Kruis om aandacht te zoeken voor de overstaptijd, vond Specsavers. De opticien liet in de Volkskrant weten naar aanleiding van de klacht de reclame-uiting wel te hebben aangepast van 'gratis' naar 'zonder bijbetalen'.

Wil je gebruik maken van zo'n actie van een opticien? Let er dan op dat je nog niet eerder aanspraak hebt gedaan op je brilvergoeding, én check of je opticien afspraken heeft met je zorgverzekeraar, tipt zorgverzekering-vergelijkingssite Independer.

Een aanvullende verzekering voor de brilvergoeding?

Nog een advies van Independer: wil je een aanvullende verzekering afsluiten voor de brilvergoeding? Dat is niet aan te raden: 'Je betaalt dan meer voor het aanvullend pakket dan wat je vergoed krijgt.' Als je ook gebruik wil maken van andere zorg in het aanvullende pakket, dan kan het wel de moeite waard zijn.