De behandelindex

Praat mee over de uitzendingen van Zorg.nu

De behandelindex

Berichtdoor Zorg.nu » 10 okt 2016 13:38

Hoe weet je of de fysiotherapeut bij jou om de hoek wel of niet goed is? Verzekeraars hebben hiervoor een cijfer bedacht. Alleen begrijpt niemand hoe deze tot stand komt.

Maar als fysiotherapeut hangt je vergoeding wel van dit cijfer af. En wat merk je daar van als patiënt? Zorg.nu zoekt het uit.

Dinsdag 11 oktober in Zorg.nu, 21.25 uur, bij AVROTROS op NPO 1
Zorg.nuverified

Re: De behandelindex

Berichtdoor Marius » 11 okt 2016 21:09

Goed om dit soort onderwerpen ter sprake te stellen, maar de uitvoering is teleurstellend.
Sensatie beluste media: waar is bv de vraag wat de fysiotherapeut voor aangetoonde meerwaarde te bieden heeft. De evidence achter therapie ontbreekt vaak .... terecht om daar banden aan te leggen lijkt me
Marius

Berichtdoor trudy.bosveld » 11 okt 2016 21:09

Het is toch schandelijk dat de verzekeraars zo werken, ze maken dik winst ! De overheid denkt te bezuinigen in dubbeltjes maar via de achterdeur gaan er rijksdaalders uit! En e lijst Els Borst moet verdwijnen reuma patiënten hebben juist fysio nodig!
trudy.bosveld

Berichtdoor Bart.Jenje » 11 okt 2016 21:14

Wij betalen ons blauw aan zorg kosten daarbij moet ik elk jaar het volledige eigen risico betalen omdat ik diabeet ben maar ik mag maar drie keer per dag maximaal. Waardoor ik mijn bloedsuiker niet kan stabiliseren. de Apotheek geeft aan niet meer vergoed te krijgen dus dit gebeurd overal en wij maar betalen en de verzekeraars maar grote winsten maken. Dit terwijl mensen zoals ik op de rand van de armoede leven.
Bart.Jenje

Berichtdoor Henk Franke » 11 okt 2016 21:25

Ik vind eigenlijk dat zorg verzekeraars fraude plegen of aan oplichting doen als zij niet leveren wat zij ons verkopen met het aantal behandelingen.
Want als ik via internet of bij een bedrijf iets koop en betaal en het wordt niet geleverd dan is dit een strafbaar feit volgens mij.
Henk Franke

Berichtdoor Camiel44 » 11 okt 2016 22:46

Ik ben zelf fysio, manueel therapeut en doe aan dry needling. Ik heb 24 jaar werkervaring en doe het werk met veel passie. Ik ken sinds 10 jaar het Nederlandse systeem bij de fysiotherapie, 6 jaar als praktijkhouding in Duitsland en 4 jaar als werknemer in Duitsland. Helaas loop ik nu ook tegen de problemen van de behandelindex aan en moet ik me in allerlei bochten wringen om aan de voorwaarden van de ziekte kostenverzekeraar te voldoen. Op dit moment werk ik in een grote praktijk met meer dan 30 therapeuten in loondienst en zie dat mijn bazen door de inspanningen om aan alle voorwaarden van de ziektekostenverzekeraars te vol doen, nauwelijks kunnen overleven. Gevolg is repressief beleid naar de medewerkers toe met financiele bestraffing van 100 Euro per maand als ik niet aan meerdere indexen voldoe. Het is inderdaad waar dat de patienten vaak niet de behandelingen krijgen, terwijl ze goed verzekerd zijn. De behandeling wordt meestal met 8 x gestopt en we hopen op verder spontaan herstel als de rest klachten er nog zijn. Vroeger kon je de mensen vaak volledig laten herstellen, nu is het zo dat je ze vaak met restklachten aan het werk probeert te houden. Recidieven zijn daardoor vaak het gevolg. Maar het is niet alleen de index die de het werkveld van de fysiotherapeuten bijna onmogelijk maakt. Het is ook de administratieve lasten die opgedragen worden door de verzekeraars. Voor een eerste intake heb je 50 minuten, maar om aan een PLUS Certificatie te voldoen moet je je dossier vullen. In deze 50 minuten zit een fysiotherapeut te typen waar de patient bij moet zitten om allerlei vragenlijsten in te vullen. Om toch aan de verwachtingen van de patient te voldoen, geeft de fysiotherapeut toch een behandeling, want het gaat hem om het wel bevinden van de patient. Met als gevolg dat de fysiotherapeut in zijn vrije tijd zijn administratie ( onvergoed ) zit bij te werken. Het nadeel bij dit geheel is dat de therapeuten met goede en snelle resultaten meer meer nieuwe patienten, dus meer intakes doet en dus veel meer administratie thuis moet doen en de kans op opbranden zeer groot is. Ik kan zeggen dat de situatie voor praktijkhouders en werknemers in de fysiotherapie alarmerend is en het om puur overleven gaat. En... we tekenen het contract van de ziektekostenverzekeraar bij het kruisje, want zonder contract geen vergoeding en....... kun je de praktijk sluiten.
Camiel44

Berichtdoor FysioAH » 12 okt 2016 07:41

Als fysiotherapeut van een grote Plus praktijk in Noord-Holland is het fijn om te zien dat er eindelijk aandacht besteed wordt aan de misstanden binnen de fysiotherapie. Helaas denk ik wel dat hier slechts het topje van de ijsberg zichtbaar is geworden. Het fysiotherapeutisch landschap wordt voornamelijk bepaald door verborgen bezuinigingsrondes in de vorm van audits, certificering en administratieve druk. Er is geen aandacht meer voor maatschappelijk belang, er geldt louter nog financieel gewin voor de aandeelhouders en directe top van de zorgverzekeraars.
FysioAH

Berichtdoor Kaar » 12 okt 2016 08:40

Echt schandalig!! Maar wat kunnen we hier aan doen? Er zijn ook veel te veel verschillende verzekeringen! Je ziet door de bomen t bos niet meer en we betalen ons al scheel en toch altijd weer bijbetalen en dan denk je ik neem een aanvullende verzekering maar word je gewoon keihard belazerd!!
Ziekenfonds moet weer terugkomen....
Kaar

Berichtdoor treffers » 12 okt 2016 10:41

De meerwaarde van de fysiotherapeut is m.i. al voldoende aangetoond lijkt mij, maar daar ging het in de uitzending niet over. Ook ik herken mij als fysiotherapeut/manueeltherapeut sterk in de verhalen van de collega's op tv.
Ik weet nu reeds dat mijn inkomen in 2017 drastisch zal dalen, zeker door het feit dat ik werkzaam ben in een verzorgingsgebied waar het merendeel van mijn cliënten bij VGZ is. Door een te hoge behandelindex (113) krijg ik een overeenkomst aangeboden waarin de tarieven voor fysiotherapie en manuele therapie met respectievelijk € 1,74 en € 2,93 lager zijn dan in 2015. Deze tarieven zijn nog lager dan wat ik 8 JAAR geleden vergoed kreeg voor een behandeling. Het gemene aan de behandelindex is ook dat er slechts op cijfers beoordeeld wordt, zonder te kijken waarom het behandelgemiddelde hoger is dan gemiddeld. Als het vaak voorkomt dat cliënten na enkele behandelingen weglopen omdat ze niet tevreden zijn, dan is het behandelgemiddelde laag en dan ben je voor de zorgverzekeraar een TOP-praktijk. Als deze mensen vervolgens terecht komen bij een praktijk / fysiotherapeut waar ze wel tevreden zijn en blijven hangen, dan gaat daar het behandelgemiddelde omhoog en doe je het voor de zorgverzekeraar niet goed en wordt je gestraft.
treffers

Berichtdoor HenrikeJansen » 12 okt 2016 12:16

Ik werk als logopedist en binnen ons werkveld is het precies het zelfde. De zorgeverzekeraar eist voledige transparantie van mijn praktijk, maar zelf houden ze de deuren en de toegang tot bv behandelcodes potdicht. Zij zijn dus niet te controleren. Als ik mijn spiegelinformatie krijg, kloppen die cijfers nooit met de cijfers die ik uit mijn eigen declaratieprogramma haal. Maar uiteindelijk is het voortbestaan van mijn praktijk wel afhankelijk van het gekunstel met cijfers door de ZV. Wat we dus eigenlijk van de grond zouden moeten krijgen is een dubbel systeem. Alles wat we declareren gaat al naar de ZV. Daarnaast zou het ook naar een onafhankelijk bureau moeten gaan, of naar de vakvereniging. Dus alleen de diagnosecode en het aantal zittingen dat je daarop doet. Ik weet 100% zeker dat die cijfers niet met elkaar zullen kloppen. En dan het berekenen van de index, nog zo iets. Iedere verzekeraar gebruikt weer een andere formule. Bij de ene ZV is 100x 2100 declareren is je behandelindex prima, bij de ander, waar je er ook 100 declareert wordt je op de vingers getikt of wordt je contract ontbonden.
RED DE PARAMEDICUS VAN AL DEZE ONZIN EN ONDUIDELIJKHEID.
HenrikeJansen

Volgende

Keer terug naar Uitzendingen