Pioppi proef recepten (ontbijt, lunch, diner)

Hier kun je terecht met algemene vragen en tips.

Pioppi proef recepten (ontbijt, lunch, diner)

Berichtdoor Rxx » 10 okt 2018 23:38

Hallo allemaal,

Hierbij deel ik mijn recepten die ik afgelopen dagen heb gegeten.

Ontbijt: opgewarme blauwe bessen met 3 eetlepels koude Griekse yoghurt

Lunch 1: salade met gerookte kip en ei ( zie pioppi-proof recepten, achtergrondinformatie)
Lunch 2: Kerrielinzensoep met kokos

300 gram gedroogde rode linzen
1 blik kokosmelk
1 blik gepelde tomaten
1 ui
2 teentjes knoflook
1 kippenbouillon blokje
1 theelepels korianderpoeder
2 theelepels kerriepoeder
2 theelepel komijnpoeder
1 theelepel kurkuma (optioneel)
peper en zout naar smaak
verse koriander

1. Snijd de ui en de knoflook fijn en fruit dit kort in de pan.
2. Voeg de kruiden toe en laat heel eventjes roosteren.
3. Voeg de gepelde tomaten toe, roer goed door.
4. Voeg de kipbouillon (uiteraard met water) toe en doe nu direct de linzen erbij.
5. Voeg het blik kokosmelk toe en laat meekoken.
6. Laat de soep nu voor een minuut of 20 (of 30 als je het gevoel hebt dat de linzen nog niet gaar zijn) koken.
7. Pureer de soep met een staafmixer. Pureer ook de peper mee, zodat de soep wat pittiger wordt. Als je een minder pittige soep wilt, haal je de peper eruit.
8. Voeg nu een snuf kaneel toe en eventueel wat peper en zout om de soep op smaak te brengen.
9. Serveer de soep met verse koriander.

Lunch 3: salade met gerookte kip en ei ( pioppi-proof recepten , achtergrondinformatie)

Diner 1: Pom­poen­spa­ghet­ti met kip­ge­hakt­bal­le­tjes en Par­me­zaan­se kaas ( recept AH pioppi proef gemaakt)

300 g ui
300 g kipgehakt naturel ( of kipfilet in de keukenmachine malen)
2 el (olijf)olie
70 g tomatenpuree ( zonder suiker)
200 ml water
400 g cherry(tros)tomaten
800 g pompoenspaghetti
75 g Parmigiano Reggiano (stuk)

1.Snijd de uien in ringetjes. Meng , peper en zout door het kipgehakt en vorm met vochtige handen 4 balletjes per persoon. Verhit de olie in een hapjespan en bak de ui 3 min. op middelhoog vuur. Voeg de gehaktballetjes toe en bak in 5 min. rondom goudbruin.
2.Roer ondertussen de tomatenpuree los met het water. Voeg samen met de tomaten toe aan de gehaktballetjes. Breng aan de kook en laat 5 min. afgedekt op laag vuur koken.
3.Kook ondertussen de pompoenspaghetti 1 minuut. 4.Rasp de kaas. Schep de helft door de saus. Verdeel de pompoenspaghetti en saus over de borden. Bestrooi met de rest van de kaas. tip: lekker met basilicum

Diner 2: Romige wortelsoep (ah recept volledig pioppi proef)

1 ui
1 cm verse gember
2 el zonnebloemolie
1 kg winterpeen
1 teen knoflook
1 groentebouillontablet
700 ml kraanwater
200 ml kokosmelk
1 medium handsinaasappel

1.Snipper de ui en schil en rasp de gember. Verhit de olie in een grote soeppan. Fruit de ui en gember 5 min. Roer af en toe.
2.Schil ondertussen de winterpeen en snijd in plakjes. Snijd de knoflook fijn. Voeg de winterpeen en knoflook toe en bak 2 min. mee. Voeg het bouillontablet, water en de kokosmelk toe. Breng de soep aan de kook en laat 15 min. zachtjes doorkoken tot de winterpeen gaar is.
3.Pureer de soep met de staafmixer of in de keukenmachine. Pers de sinaasappel uit. Roer het sinaasappelsap door de soep en breng op smaak met (chili)peper en zout.

Diner 3: groente en stukje vlees (eigen invulling)

pastinaak ( als vervanging van aardappel), en groentemix + salade met a la minute filet lapje

Diner 4: Ki­pra­gout met kas­tan­je­cham­pig­nons & broc­co­li­rijst (ah recept pioppi proef gemaakt)

2 eetlepels olijfolie
300 g gesneden uien
380 g scharrel kipdijfilets
400 g kastanjechampignons (2 kleine bakjes)
2 el amandelmeel
1 klein bekertje creme fraiche
1 kippenbouillontablet
150 ml water
400 g broccolirijst
20 g verse selderij (fijngesneden)

1.Kook de broccolirijst 1 minuut
2.Verhit de olie in een hapjespan en fruit de ui 3 min. Snijd ondertussen de kipfilet in blokjes en de champignons in parten. Zet het vuur hoger en bak 5 min. op middelhoog vuur. Roer regelmatig. Zet het vuur weer lager. Voeg de amandelmeel toe en bak nog 2 min. Voeg de creme fraiche toe. Verkruimel de bouillontablet boven de pan en voeg het water toe. Laat 5 min. koken. Voeg eventueel extra water toe als de saus te dik is.
3.Verdeel de broccolirijst en ragout over de diepe borden. Strooi de selderij over de ragout en serveer.
Rxx

Re: Pioppi proef recepten (ontbijt, lunch, diner)

Berichtdoor Gonda » 13 okt 2018 09:54

Super fijn dat jij recepten deelt. De kippenragout ga ik morgen (14-10-18) maken Ben benieuwd.
Gonda

Berichtdoor Rxx » 14 okt 2018 06:44

Hoi Gonda,

ik vond de ragout erg lekker, normaal bind je met bloem (maar dat is niet pioppi proef, met de creme fraiche erbij en amandelmeel en iets langer in laten koken, krijg je een lekkere ragout.)
Rxx

Berichtdoor Vonneke » 14 okt 2018 13:37

Hoe maak ik broccolireis ? Is hier niet te koop
Vonneke

Keer terug naar Vragen, hulp & tips