Maagzuurremmers en B 12 tekort

Hier kun je terecht met algemene vragen en tips.

Maagzuurremmers en B 12 tekort

Berichtdoor Tess » 01 dec 2017 00:45

Langdurig gebruik van maagzuurremmers zoals Omeprazol kunnen een vitamine B 12 tekort veroorzaken alsmede een vitamine D 3 tekort en ijzer tekort, mijn vriend 56 jaar oud heeft vanaf 1997 Omeprazol voorgeschreven gekregen voor reflux klachten ( het omhoog komen van maagzuur in de slokdarm ) dit op advies van de huisarts, na 2 jaar van Omeprazol gebruik dagelijks 20 mg kwamen de eerste klachten erectie stoornissen gevolgd in de jaren daarop door veel spierpijnen en krachtverlies in de armen, in de jaren daarna na vele onderzoeken in het ziekenhuis en door de artsen op verdenking van een spierziekte wezen deze onderzoeken echter niets uit, in de richting van een mogelijke spierziekte, de jaren die daarop volgden het gevoel van op watten lopen, geur en smaak verlies, tintelingen in armen en benen, diarree, verandering van gedrag, heel moe, uitgeblust, kort lontje, vergeetachtigheid, het koud hebben, en vooral gewichtsverlies 12 kilo in 3 maanden tijd en nog diverse klachten meer, bij iedere klacht die erbij kwam ging mijn vriend weer naar de huisarts deze kon echter iedere keer niets vinden, de klachten waren inmiddels zo erg geworden dat ik het medisch dossier van mijn vriend opgevraagd had en zelf op onderzoek uit ben gegaan, om een lang verhaal korter te maken, de serum bloedwaarde was 277 pmol/l volgens de huisarts absoluut geen B 12 tekort, ik ging daar niet in mee, maar mijn vriend werd naar een neuroloog gestuurd volgens de huisarts was het MS na enkele MRI scans toch geen MS, daarna nog naar enkele internisten weer diverse onderzoeken moeten ondergaan echter ook allen zonder resultaat, volgens de neuroloog en de internisten was het geen B 12 tekort, ik heb wat strijd moeten voeren tegen bovenstaande artsen, uiteindelijk een andere weg ingeslagen en een bezoek gebracht aan een Orthomoleculair arts die wel snapt dat je met een serum bloedwaarde van 277 pmol/l een B 12 tekort kunt hebben in de weefsels en cellen, het serum van bloed bestaat namelijk uit 2 gedeelten het actieve B 12 dat is gebonden aan transcobalamine ( ongeveer 20-30% ) en het niet actief gedeelte ( ongeveer 70-80-% ) dit is gebonden aan haptocorrine echter het actieve gedeelte daar kan het lichaam iets mee en word opgeslagen in het lichaam dus 70 tot 80 % wat wel meegerekend word in de totale B 12 waarde komt niet aan in de cellen, langdurig gebruik van maagzuurremmers zorgen ervoor dat je een opname probleem krijgt van B 12 met gevolgen die niet te overzien zijn, in 2016 mijn vriend kreeg B 12 injecties Hydroxocobalamine en na 3 a 4 injecties voelde mijn vriend dat hij weer energie kreeg, de tintelingen waren nagenoeg weg hij voelde zich als herboren, moeheid was weg en na ongeveer een half jaar zat hij ook weer bijna op zijn oude gewicht. Het is gewoon verschrikkelijk dat er anno 2017 er bijna geen enkele huisarts, neuroloog of internist is, die op de hoogte is dat de totale serum bloedwaarde van B 12 niets zegt over de waarde op cel en weefselniveau, door een opname probleem door het langdurig gebruik van maagzuurremmers, vandaar dat er heel veel patiënten gemist worden en er een hoop onnodig leed aangedaan word door de onwetendheid van artsen, de artsen die wij getroffen hebben staan er totaal ook niet voor open, wij zijn van huisarts veranderd ook van ziekenhuis en uiteindelijk staat in het medisch omschreven " vitamine B 12 tekort door PPI (maagzuurremmers) dit gaat zoveel mensen aan, ruim 2 miljoen geregistreerde patiënten zijn er die maagzuurremmers gebruiken (langdurig) en hier zitten dan nog niet de patiënten bij die de maagzuurremmers bij een drogist kopen, wat wij en met name mijn vriend hiermee meegemaakt hebben dat mag niet gebeuren en ik ben dan ook op dit moment een boek aan het schrijven over maagzuurremmers en daaruit voortvloeiend een B 12 tekort, het leven van mijn vriend van 1997 tot 2017, het boek komt uit in 2018, verder zou ik ook graag willen weten of andere mensen ook een soort gelijk verhaal meegemaakt hebben, graag zo veel mogelijk reacties.
Tess

Keer terug naar Vragen, hulp & tips