'Rokers en veeldrinkers moeten meer zorgpremie betalen'

Geef jouw mening over het laatste zorggerelateerde nieuws.

'Rokers en veeldrinkers moeten meer zorgpremie betalen'

Berichtdoor Zorg.nu » 14 nov 2017 11:11

Het NIVEL deed onderzoek naar de betalingsbereidheid voor zorgkosten van anderen. Het blijkt dat het merendeel van de Nederlanders vindt dat mensen die ongezond leven, veel alcohol drinken en roken meer zorgpremie moeten betalen. Lees hier het bericht.

Wat vind jij? Deel jouw mening!
Zorg.nuverified

Re: 'Rokers en veeldrinkers moeten meer zorgpremie betalen'

Berichtdoor trudy.bosveld » 14 nov 2017 14:51

mee eens tis ongezond leven en vragen om problemen
trudy.bosveld

Berichtdoor PvPuf » 14 nov 2017 15:52

Nee. Hellend vlak, de volgende stap is dat mensen met bestaande aandoeningen / aangeboren aandoeningen meer moeten gaan betalen.
Bovendien: mensen met lagere inkomens worden weer extra gestraft, het is algemeen bekend dat de leefstijl in de lagere inkomensgroepen niet zo gezond is.
Hoe je het wel moet aanpakken weet ik niet, wellicht dat hulp bieden bij het afleren van de slechte gewoontes een betere optie is.
PvPuf

Berichtdoor WimB » 14 nov 2017 16:12

Op velerlei terrein kennen we in Nederland een boete als je je niet aan de regels houdt. Fout parkeren? Geen achterlicht op je fiets? Je belasting te laat betalen? WInkeldiefstal? Kortom, onze beschavingregels kennen consequenties als je je daar niet aanhoudt.
Wat nu met gezondheidsregels? Ach, die kennen we nog niet. WIj hechten kennelijk zo aan persoonlijke vrijheid dat we mensen die zich niet aan algemeen erkende gezondheidsregels houden (niet roken, geen harddrugs, beperkt alcohol) gewoon zonder boete laten voortleven.
Met alle kosten die daaraan verbonden zijn: die betalen we allemaal middels belastingen en premies. WIj houden die mensen zelfs in stand als zij niet meer geschikt zijn om aan het arbeidsproces dele te nemen middelds uitkeringen.

Ik ben van mening dat we op grond van wat de wetenschap (niet alleen de medische wetenschap) bewijst, we onze beschavingsregels moeten aanpassen en verslaving aan roken, drugs en alcohol verplicht moeten behandelen omdat het als een ziekte van de geest kan worden gezien. Weigeraars van behandeling moeten dan een boete krijgen. Mensen die aan behandeling meewerken moeten worden beloond. Het gaat hier om gedragswijziging! Zo vroeg mogelijk mee beginnen!
WimB

Berichtdoor Chris » 14 nov 2017 18:19

Heb zelf jarenlang stevig gerookt. Toen ik 40 jaar oud was kon ik bijna geen trap meer op lopen of een mooi ritje met de fiets maken. Slechts 1 jaar nadat ik ophield met roken was er al zo'n verbetering met mijn gezondheid dat ik alles wat ik voorheen niet kon, nu wel kon doen. Nu 27 jaar later, loop, klim en fiets ik nog steeds beter als in de tijd dat ik rookte. Op vandaag is iedereen ervan op de hoogte dat roken en alcohol de gezondheid stevig ondermijnen. Dus ja, ik ben ervoor dat mensen die per se hun gezondheid willen slopen met deze slechte gewoontes, meer premie betalen.
Chris

Berichtdoor Noël » 14 nov 2017 19:16

Dag,
Waarom moeten wij de kosten dragen voor mensen die hun leven verkorten door EIGEN FOUT !!!!!!
Hoe begin je eraan !!!!!
Omgekeerd met wil ik dan een mens van hoge leeftijd en /of een korte levenswijze dit ook niet verbieden om een glaasje te drinken of een sigaretje te roken. En dan een grotere rekening te betalen onlogisch.
Noël

Berichtdoor Strumicanec » 15 nov 2017 07:53

Voorkomen is beter dan genezen. Verhoog de accijns van de tabak en alcohol. Bijv. een pakje sigaretten €50, idem de alcoholische dranken. Kortom, leg de verantwoording bij de bron en de veroorzaker van de schade en niet bij de consument. Op deze manier minimaliseer je de kans op blootstelling van deze giftige stoffen bij de zwakkere populatie. En natuurlijk, doe dit niet alleen, maar samen in EU. Daar bestaat de EU voor. Een moeilijke klus, maar wel de oplossing voor dit maatschappelijke probleem. Laat je gezicht zien en bestraf niet de zwakkere…
Strumicanec

Berichtdoor Dikkers » 21 nov 2017 22:37

Wie bedenkt deze onzin. Wederom worden rokers en mensen die graag drinken in een hoek geduwd.
Daar komen dan nog te dikke mensen bij. Ook in dezelfde hoek mensen die het niet zo nauw nemen met voorgeschreven medicijneninname. Ook mensen in dezelfde hoek die dronken achter het stuur zitten en vele slachtoffers maken. Dan in dezelfde hoek druggebruikers. In de hoek mensen die te vet eten. In de hoek mensen die te veel frisdrank met suiker drinken. Ik kan nog wel even doorgaan!
Hou daar eens mee op! Zolang onze overheid “ slechte” gewoontes faciliteert, gaan wij in NL helemaal geen mensen in een hoek drijven!
Dikkers

Keer terug naar Nieuws