Dokters van Morgen: alles over slaap

Praat mee over de uitzendingen van Zorg.nu

Dokters van Morgen: alles over slaap

Berichtdoor Zorg.nu » 17 okt 2017 13:50

Wat kunnen we leren van de slaapgewoonten in andere landen? In deze aflevering van Dokters van Morgen gaat Antoinette naar Japan om te zien wat 80-urige werkweken met weinig slaap met je doen. Daarnaast gaan we met een aantal studenten de bossen in om te kijken of je je bioritme kunt resetten. Ook verdiepen we ons in de wereld van apneu, is een simpel apparaatje de toekomst?

Meepraten over de uitzending? Dat kan hier!
Zorg.nuverified

Re: Dokters van Morgen: alles over slaap

Berichtdoor jwmenso » 18 okt 2017 10:02

Hierbij graag aandacht voor de Buteyko ademhaling.
Dat is een ademhaling die speciaal voor astma-patiënten veel verlichting brengt en in 50 % is geen medicatie meer nodig.
Verlichting is er ook voor alle longpatiënten, zoals cystic fibrosis.
Ook voor apneu-patiënten is er de mogelijkheid om van de compressor af te komen. Dat vereist wel 6 maanden stug oefenen.

Ik merk op, dat in het geval van astma er een gigantische besparing op de medicijnkosten mogelijk is. Mogelijk kan Antoinette dat oppakken in een uitzending. Volgens https://www.sfk.nl/publicaties/data-en- ... eiten-2017 zijn de medicijnkosten vor astma en COPD Euro 376 miljoen. Met goede ademinstructie kan daar best 100 miljoen vanaf. Waarom laten de zorgverzekeraars dit liggen?

[Link naar commerciële website verwijderd door moderator]

De Nederlands Buteyko sites geven slechts algemene informatie, want het geven van cursussen in voor hun het verdienmodel.

Gaarne reactie.
Laatst bijgewerkt door Zorg.nu op 18 okt 2017 11:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Link naar commerciële website verwijderd door moderator
jwmenso

Berichtdoor Guillaume » 18 okt 2017 13:32

Er werd aangetoond dat men zoveel als mogelijk moet genieten van daglicht. Dat bevorderd de slaap.
Het is bekend en bewezen dat onregelmatige werken (denk aan mensen in de zorg, spoorwegen, politie, enz) erg ongezond is.
Er wordt in genoemde diensten veel 'snachts gewerkt. Veel van deze medewerkers slapen heel slecht.
Tijdens de nachtdiensten slapen deze mensen overdag. Dus geen of weinig daglicht.
Waar ligt daar de mogelijkheid van het in orde houden/brengen van de biologische klok ?
Guillaume

Berichtdoor Jan Willem » 18 okt 2017 16:13

Ik heb de uitzending geheel gezien en miste de ademhalingsmethode ontwikkeld door de Russische arts Konstantin Pavlovich Buteyko. Hij heeft een ademhalingsmethode ontwikkeld gebaseerd op de gevolgen van hyperventilatie gerelateerd ademhalen. Hierbij is de uitwisseling van zuurstof en CO2 verstoord. Door teveel CO2 in het bloed gaat een mens zich zelf vergiftigen. Met de ademhalingsmethode van Buteyko heeft de mens de mogelijkheid om het evenwicht te herstellen. Om dit te onderbouwen zijn er wetenschappelijke studies beschikbaar.

Vanwege uiteenlopende klachten heb ik daar zelf kennis meegemaakt en heb daar persoonlijk zeer positieve resultaten mee bereikt. Mijn diagnose was o.a hartfalen, CVS (Chronisch Vermoeidheid Syndroom), sterke slaapapneu (met MRA als hulpmiddel), geen uithoudingsvermogen (bank tot bank wandelingen), slechte longfunctie en nog meer ongemakken. Na een jaar de Buteyko ademhalingstechniek te hebben gebruikt heb ik het nu punt bereikt dat ik de vermoeidheid de baas ben. Een longfuncte test bij het OLVG heeft onlangs aangetoond dat de longfunctie verbeterd is.
Ja ik heb bij het Buteyko-instituut Nederland een 2 daagse cursus gevolgd. Daarnaast is in de literatuur bekend dat er zware astmapatienten wereldwijd zijn die nu dankzij deze ademhalingsmethode geen medicatie meer hoeven te gebruiken.

Jammer van de opmerking over beperkte informatie en verdienmodel. Jammer dat de zorgverzekering hier geen aandacht voor heeft. Jammer dat in de uitzending hier geen melding van is gemaakt. Zorg.nu mag mij benaderen voor nadere informatie.
Ik zelf zie deze methode als een aanvulling op de reguliere medische.
Jan Willem

Berichtdoor WimB » 18 okt 2017 22:45

De term 'alles over slaap' deed mij - als onderzoeker wetenschappelijke lectuur inzake veroudering - nieuwsgierig naar de uitzending kijken. Mijn vrouw - geriatrisch verpleegkundige, thans case manager dementie binnen het landelijk deltaplan dementie - was getipt door een collega dat 'melatonine slecht was voor je'.

Het verhaal over het weekend experiment omvatte jongelui. Op je 25e jaar maak je 100% melatonine aan, als je 80 jaar bent nog maar 5% van de hoeveelheid op 25-jarige leeftijd. Het meisje dat 3 mg melatonine gebruikte had nooit aan dit experiment mee mogen doen. De manier waarop Antoinette Hertsenberg haar - als bezorgde moeder - vertelde dat ze foute dingen deed geeft veel misleidende informatie voor mensen die niet weten hoe het zit met melatonine. Met melatonine is namelijk niets mis. Wel is er geen noodzaak tot gebruik tot je 40e.

Het grote gebrek aan dit item is dat vanaf de leeftijd van 40 jaar door de verminderde productie van de pijnappelklier de diep slaap gaat ontbreken. Bij ouderen van 60+ is sprake van chronische problemen met slaap, waar de dokter slaapmiddelen voorschrijft die leiden tot allerlei narigheid. Zou hij melatonine voorschrijven (geen enkele bijwerking), dan sliepen ouderen normaal en genoten van de andere positieve eigenschappen van melatonine.
Referentie: Eindscriptie in het kader van de verpleegkundige vervolgopleiding klinische geriatrie 2008-2009,
Student : Ton Mostert, Opleiding : Klinische Geriatrie 2008-2009

Kortom, 'alles over slaap' is slechts een piepklein onbeduidend stuk van het slaapverhaal met een tendentieus verkeerde voorstelling van melatonine. Ik bied graag de samenvatting aan van voornoemde eindscriptie, het up-to-date wetenschappelijke verhaal van melatonine en een presentatie van 'Uitgerust wakker worden' (bedoeld voor 40+).
WimB

Berichtdoor Arie S. » 21 okt 2017 11:50

Is het mogelijk Wim B. om aan te geven waar ik Uitgerust wakker worden (bedoeld voor 40+) kan vinden.
Lijkt mij zeer interessant.
Ben zelf apneu patiënt en slaap reeds jaren met een masker .
Ook slik al jaren melatonine en voel mij daar zeer prettig bij.
Arie S.

Berichtdoor WimB » 24 okt 2017 01:07

@Arie S.
Dat kan. Maak mij een email en ik reageer. Mijn mailadres is wb@wsaresearch.nl .
WimB

Keer terug naar Uitzendingen