Pagina 1 van 4

Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 29 jul 2022 10:14
door Di Quartiere
Op donderdag 21 juli 2022 hebben wij door een alleraardigste collega een kast laten ontwerpen.
Op vrijdag 22 juli 2022 is de kast extreem kapot geleverd.
Op een rijtje de beschadigingen:

- De deur met de spiegel. Er vielen kleine en grote stukken glas uit de doos.
- Een grote beschadiging van een hoek van een andere deur.
- Deuken in de planken.
- Krassen op de planken.
- Elke doos of plastic bescherming kapot.

Wij hadden speciaal vrij genomen om de Ikea kast op vrijdag 22 juli 2022 te ontvangen en te monteren.
Gelijk Ikea gebeld en het verhaal uitgelegd met daarbij dat we middenin een verhuizing zitten.
Ook weer een alleraardigste collega die regelde dat zaterdag 23 juli 2022 de kast volledig omgeruild zou worden en netjes zou worden afgeleverd. Tevens zou de transporteur de kapot geleverde kast van 22 juli 2022 weer mee terug nemen. Foutje kan gebeuren ondanks de extreme schade en het wordt allemaal netjes geregeld door Ikea; dachten wij.

Tot onze verbazing kwam de transporteur zaterdag 23 juli met minder dan de helft van de geleverde artikelen aankloppen. Tevens beschadigde de transporteur ons portiek, onze muren en een stukje opbergruimte in onze woning.
Door het stoten tegen de wanden etc. zijn ook weer de dozen van de kastdeur beschadigd en waarschijnlijk ook de inhoud.
De inhoud laten we even voor wat het is , totdat dit alles geregeld is.
Ook op 23 juli , waar de transporteur bij stond, Ikea gebeld en er werd met specialisten overlegd:
Hierbij onze uitgesproken wens op een rijtje:

- De gehele levering laten ophalen
- De complete kast nu wel netjes afleveren
- Ter compensatie; de kast door Ikea laten monteren i.v.m. :
- Schade eerst geleverde kast
- Weggegooide opgenomen werkdag van (tijd en kosten)
- Tijdsplanning in de war in verhuizing (twee volledige dagen niks kunnen doen)
- Schade en incompleetheid tweede geleverde kast
- Schade en kosten herstel van portiek en woning
- Schoonmaken van portiek en woning i.v.m. de vele glasscherven (groot en klein) die uit de doos van de eerste levering zijn gevallen.

Ikea vond het te duur om de kast om te ruilen en een montage te verzorgen. Wij konden 40 euro per wachtdag krijgen.
Dit is dan 80 euro compensatie in totaal voor twee wachtdagen, de drie dagen vertraging die we hebben opgelopen en alle schade die we hebben opgelopen.


Op 27 juli 2022 ben ik gebeld door mevrouw A.
Zij vertelde mij dat Ikea de montage niet op zich wil nemen en dat alleen de twee wachtdagen gecompenseerd worden.
De cadeaukaart zou binnen 48 uur in mijn mailbox moeten verschijnen.
Ook heb ik direct een montage in laten plannen op 10 augustus 2022 ivm de tijdsplanning wat betreft de verhuizing.

Graag zou ik de cadeaukaart voor deze montage willen gebruiken.
Mevrouw A. vertelde mij dat ik 27 juli 2022 meteen de betaling zou moeten afronden want anders zou de montage weer verschuiven.

Op 28 juli 2022 had ik een paar keer gebeld of het wel goed gegaan is met het versturen van de kaart. Dit omdat 48 uur wel erg lang is voor een digitaalsysteem.
Mevrouw vroeg nog om een dag geduld te hebben.

Vandaag 29 juli 2022 ruim 50 minuten met meneer J. gebeld.
Meneer J. zei dat er een fout door Ikea is gemaakt en dat de kaart 28 juli 2022 pas verstuurd is.

Dat betekent dat ik weer 48 uur moet wachten en de montage pas op 14 augustus 2022 zal kunnen plaatsvinden.
In totaal ben ik vier wachtdagen verder.

Hierbij dan ook een vriendelijk verzoek deze vier wachtdagen te compenseren.

Mijn voorstel is dat Ikea alsnog de montagekosten volledig op zich neemt óf dat Ikea de helft van de montagekosten op zich neemt.

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 29 jul 2022 11:33
door caruso
"Hierbij dan ook een vriendelijk verzoek deze vier wachtdagen te compenseren.

Mijn voorstel is dat Ikea alsnog de montagekosten volledig op zich neemt óf dat Ikea de helft van de montagekosten op zich neemt."


Nou, vraag dat dan aan Ikea en niet hier. Of wil je gewoon effe je hart luchten?

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 29 jul 2022 12:28
door PeterPeters1966
Netjes van Ikea om compensatie voor de wachtdagen te willen betalen.

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 29 jul 2022 19:10
door Seinhuis
U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl voor hulp of advies.

Op www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-g ... jn-rechten staan de regels als het product kapot is. De situatie is iets anders, omdat het kapot was tijdens levering.
Eventueel kunt u ook een beroep doen op uw bedenktijd www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overee ... bedenktijd.

IKEA mag voor kiezen om enkel de kapotte onderdelen te vervangen.
De eis dat IKEA de kast gaat monteren vind ik niet redelijk. Ook de eis dat IKEA de glas gaat opruimen en dat IKEA uw vrije tijd gaat vergoeden is niet redelijk.

U kunt IKEA aansprakelijk stellen voor de schade welke tijdens de levering is aangericht aan uw eigendommen, of neem contact op met uw inboedelverzekering (www.verzekering.nl/inboedelverzekering/ ... et-ik-doen)

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 29 jul 2022 19:42
door witte angora
Maar heb je in die 4 'wachtdagen' dan helemaal, maar dan ook helemaal niks gedaan? Kom op, een kast die een paar dagen later komt, en daar wil je compensatie voor? Nog even en je verwacht dat je de kast gratis en gemonteerd geleverd krijgt.

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 31 jul 2022 02:37
door ElleFlowers
De aankoop van de kast valt onder het consumentenrecht. Verder heeft Ikea algemene voorwaarden die best aardig zijn vergeleken met je minimale rechten. Heb je trouwens een family card van Ikea dat biedt voordelen waar ik laatst achterkwam.

Ikea levert een defecte kast en ze hebben schade veroorzaakt naast de wanprestatie van de kast. Je hebt recht op herstel, ruilen en indien dat niet kan geld terug. Ikea is makkelijk in ze ontbinden zo de overeenkomst en geven je geld terug.

Wat jij eist is dat ze ter compensatie de montage doen. Verder biedt ikea een cadeaubon aan. Deze laatste twee opties zijn juridisch geen goed idee. Ze hoeven die montagen niet te doen maar wel herstel aan te bieden van de producten. Verder indien je een cadeaubon accepteert geldt dat normaliter als een vaststellingsovereenkomst en daar is het dan mee afgedaan (is die montage als ze het doen voldoende dan? pas op met je verzekering en meldt dit meteen).

Je kan van Ikea schadevergoeding eisen van de door jou daadwerkelijk geleden schade die 40 euro per dag slaat verder nergens op. Verder wat betreft het huis indien je verzekering de schade aan het huis vergoed heb je feitelijk voordeel en dat gaat niet samen met de schadevergoeding van Ikea. Laat dat aan de verzekering over, inboedel en opstalverzekering die pakken dat verder op. Verder eis je van Ikea dat de dagen die je hebt zitten wachten je geld hebben gekost (wat heeft het gekost ben je werknemer of ben je ondernemer reken het uit wat de netto winst zou zijn normaliter of wat je vrije dag kost). Je stuurt ze een brief met de eis en de schadevergoeding per mail en per post en aangetekend. Indien je juridische kosten maakt tel die kosten hebt gemaakt teneinde de schade vast te stellen (zoals het inschakelen van een advocaat die buitengerechtelijke kosten zijn al snel 800 euro ligt eraan maar dat is de max ongeveer).

Accepteer geen tegoedbonnen dan ben je mijns inziens akkoord gegaan met een regeling. Het kan wel maar laat dat juridisch checken. Juridisch Loket kan wel maar hoeft niet ik zou zelf de kosten op Ikea verhalen.

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 31 jul 2022 03:17
door alfatrion
Besteldatum: 21 juli 2022

Leveringsdatum: 22 juli 2022
- Het opgenomen verlof op deze datum komt niet voor vergoeding in aanmerking. Immers, als er een conforme kast was geleverd, dan had je dit verlof ook opgenomen.
- Ikea heeft een beschadigde kast geleverd.
- De schade aan uw goederen komt voor vergoeding in aanmerking.

Omruildatum :23 juli 2022
- Ikea heeft slechts een deel van de goederen geleverd.
- Het extra verlof dat je op deze dag tijd je hebt moeten opnemen komt wel voor vergoeding in aanmerking.

Er is nog een derde leveringsdatum:
- Het extra verlof dat je op deze dag tijd je hebt moeten opnemen komt wel voor vergoeding in aanmerking.

Is er een vaststelling overeenkomst tot stand gekomen? Of heeft met eenzijdig wat gemeld?
- IKEA vergoed twee verlofdagen, 40 euro per dag (lijkt mij voor hen een koopje), en dat via een cadeaukaart (dat is gedwongen winkelnering)
- Er is vervolgens de nieuwe datum afgesproken
- Op deze datum zou de kast gemonteerd worden voor een overeengekomen bedrag.

De derde leveringsdatum is vervolgens ook niet nagekomen.

De vierde leveringsdatum komt dan vervolgens gewoon voor vergoeding in aanmerking, op basis van het werkelijke salaris, en niet met een cadeaukaart maar gewoon contant.

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 31 jul 2022 03:32
door ElleFlowers
De reactie van @alfatrion helpt wel om een kostenplaatje te maken. Nu nog de schade aan het huis en de buitengerechtelijke kosten. Wordt dan best een aanzienlijk bedrag mijns inziens. Het lijkt misschien een klein beetje gedoe maar dat is het niet. Ik ga eens kijken of er standaardschaderichtlijnen zijn te vinden voor dit soort zaken.

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 31 jul 2022 17:52
door alfatrion
Ik denk dat er al een vaststellingsovereenkomst is. De schade die daarna is ontstaan valt niet onder de vaststellingsovereenkomst.

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 01 aug 2022 09:16
door JozJan
alfatrion schreef:
31 jul 2022 03:17
Omruildatum :23 juli 2022
- Ikea heeft slechts een deel van de goederen geleverd.
- Het extra verlof dat je op deze dag tijd je hebt moeten opnemen komt wel voor vergoeding in aanmerking.
23 juli was een zaterdag, Daar ga je met je extra verlof. [persoonlijk discussiepunt verwijderd door moderatie]

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 01 aug 2022 09:53
door alfatrion
Dat zie je fout. De theorie is dat zaterdag geen werkdag is, maar in de praktijk er werken ook mensen op zaterdag.

[persoonlijk discussiepunt verwijderd door moderatie]

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 01 aug 2022 10:07
door Jablan
Als er geen mensen 's nachts of op zaterdag of zondag of feestdagen zouden werken, hoe kunnen alle tankstations, winkels en Ikea's elke dag open zijn?

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 01 aug 2022 10:31
door riddert
alfatrion schreef:
01 aug 2022 09:53
Dat zie je fout. De theorie is dat zaterdag geen werkdag is, maar in de praktijk er werken ook mensen op zaterdag.

Kunnen we nu niet eens ophouden met dat irritante gezeur over de theorie? Ik wordt zo moe van dat eeuwige verwijt.
Zowel de TS als diens huisgenoot hebben vrij genomen aldus de openinspost. Komen beiden in aanmerking voor een vergoeding?
Lijkt me een belangrijk punt waar schijnbaar overheen gelezen wordt.

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 01 aug 2022 10:32
door JozJan
Natuurlijk werken er ook mensen op zaterdag, dat is totaal het punt niet. Lees de OP nog even, geen enkele reden om daaruit op te maken dat TS zaterdagen werkt. Staat namelijk niks over een opgenomen vrije dag.

[een offtopic discussiepunt is verwijderd door de moderatie]

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 01 aug 2022 10:34
door JozJan
riddert schreef:
01 aug 2022 10:31
alfatrion schreef:
01 aug 2022 09:53
Dat zie je fout. De theorie is dat zaterdag geen werkdag is, maar in de praktijk er werken ook mensen op zaterdag.
Zowel de TS als diens huisgenoot hebben vrij genomen aldus de openinspost. Komen beiden in aanmerking voor een vergoeding?
Lijkt me een belangrijk punt waar schijnbaar overheen gelezen wordt.
[persoonlijk discussiepunt verwijderd door moderatie]
Maar nee, dat kan natuurlijk geen schade zijn, de vrije dag van 2 personen. Dat is echt eigen keuze om allebeide vrij te nemen.

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 01 aug 2022 10:35
door witte angora
[persoonlijk discussiepunt verwijderd door moderatie]

In de praktijk werkt een flink deel van de bevolking nu eenmaal op zaterdag. De informatie van alfa is van belang voor het geval TS op zaterdag werkt. Indien dat niet zo is, is het niet van toepassing, maar daarom in algemene zin niet minder waar.

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 01 aug 2022 11:37
door alfatrion
riddert schreef:
01 aug 2022 10:31
Zowel de TS als diens huisgenoot hebben vrij genomen aldus de openinspost. Komen beiden in aanmerking voor een vergoeding?
Lijkt me een belangrijk punt waar schijnbaar overheen gelezen wordt.
Misschien. Schade is het verschil tussen de werkelijke situatie, waarin alles goed is gegaan, en de werkelijke situatie. Het lijkt dat over het eerste deel een vaststellingsovereenkomst is. Dan maakt dat allemaal niet meer uit.

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 02 aug 2022 12:17
door Moneyman
JozJan schreef:
01 aug 2022 10:34
riddert schreef:
01 aug 2022 10:31
Zowel de TS als diens huisgenoot hebben vrij genomen aldus de openinspost. Komen beiden in aanmerking voor een vergoeding?
Lijkt me een belangrijk punt waar schijnbaar overheen gelezen wordt.
Maar nee, dat kan natuurlijk geen schade zijn, de vrije dag van 2 personen. Dat is echt eigen keuze om allebeide vrij te nemen.
Die conclusie is, ondanks het gebruikte "natuurlijk", niet met gefundeerde argumenten onderbouwd.

De vraag van Riddert kan ook niet simpel met "ja" of "nee" beantwoord worden, omdat het enige juiste antwoord is "dat hangt ervan af". Of de vrije dagen van beiden voor vergoeding in aanmerking komen, hangt immers af van de mate waarin dat redelijk is. Als er een klein item geleverd wordt, wat makkelijk door één persoon in ontvangst genomen kan worden, zal vergoeding van beide vrije dagen niet voor de hand liggen. Is er echter sprake van grotere, zware artikelen, die door meerdere personen gedragen en gemonteerd moeten worden, dan is het weer wél logisch.

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 02 aug 2022 13:31
door JozJan
Het gaat om een Ikea kast. Die kun je echt wel in je eentje in ontvangst nemen.

Re: Ikea - levert kapotte en incomplete producten, service ver beneden peil

Geplaatst: 02 aug 2022 13:46
door Moneyman
JozJan schreef:
02 aug 2022 13:31
Het gaat om een Ikea kast. Die kun je echt wel in je eentje in ontvangst nemen.
Aanname. Als je naar de OP kijkt, is het overduidelijk dat het niet om een klein kastje gaat, maar om een grote kast met meerdere (spiegel)deuren en meerdere grote dozen. Het is goed denkbaar dat TS en diens partner die samen in ontvangst wilden nemen en wilden monteren.